پرسش و پاسخ‌های مربوط به شیردهی

سوالات متداول در مورد شیردهی
پرسش :

کودک نه ماهه من چند دندان دارد و دندان‌های جدید او در حال درآمدن هستند، در این اواخر در حین شیردهی گاهی مرا گاز می‌گیرد، چه کار باید بکنم؟
پاسخ:
اگر گاهی فرزند شما پستان شما را گاز می‌گیرد، برای مدت کوتاهی شیردهی را متوقف کرده و تکنیک‌های دیگر شیردهی را امتحان کنید. به‌محض شروع شیردهی مجدد مطمئن شوید که کودک پستان شما را محکم در دهان گرفته است.
ابتدا از باز بودن کامل دهان کودک خود قبل از شیردهی مطمئن شوید. می‌توانید این کار را با بازکردن دهان خود به صورت کامل، به کودک آموزش دهید.
اگر باز هم پستان شما را گاز گرفت، شیر دادن را متوقف کنید و او را برای مدتی روی زمین قرار دهید. استراحت کنید و به کودک دندان‌گیر (دندان‌گیر وسیله‌ای پلاستیکی است که بهتر است کودک هنگام دندان درآوردن آن را داخل دهان خود کند تا خارش لثه‌ها را از بین ببرد) یا آب بدهید و مجدداً امتحان کنید .

پرسش:
وقتی می‌خواهم به کودکم شیر بدهم، حواس او به همه وسایل و محیط اطراف هست بجز شیر خوردن. او در ابتدا نشان می‌دهد که گرسنه است اما موقع شیردهی حواسش پرت می‌شود، آیا می‌خواهد مانع شیردهی شود و آماده از شیر گرفتن شده است؟ 
پاسخ: حواس‌پرتی و توجه به اطراف هنگام شیر خوردن در این سن طبیعی است. این به معنای کم بودن شیر شما و یا بی تمایلی کودک به خوردن شیر نیست، بلکه به این معناست که کودک شما اکنون نسبت به محیط اطراف، نشانه‌ها، صداها و محرک‌ها آگاه‌‍تر است. با کم کردن عوامل محیطی که توجه او را جلب می‌کنند، به تمرکز کودک خود برای شیرخوردن کمک کنید. به یک اتاق آرام و ساکت بروید، نور اتاق را کم کنید و یا از کاور شیردهی ( البته اگر کودک شما به آن عادت دارد ) استفاده کنید. 
آیا می‌خواهید در کافی‌شاپ یا یک محیط عمومی به فرزندتان شیر بدهید؟ سعی کنید از محیط شلوغ خارج شوید و یک محیط آرام و ساکت  پیدا کنید. اگر کودک شما یک روز شلوغ را گذرانده و در حین شیر خوردن توجهش به اطراف جلب شده، دقت کنید که در طول شب شیر بیشتری نیاز دارد.


پرسش: کودک من اخیراً به شدت سرما خورده است و به نظر می‌رسد تمایلی به شیر خوردن ندارد، آیا باید نگران باشم؟
پاسخ: عفونت و سایر بیماری‌ها  شیرخوردن را برای کودک سخت می‌کنند. سرما خوردگی، گرفتگی بینی، عفونت گوش و گلودرد برای شیردهی مشکل ایجاد می‌کند ولی زیاد طول نمی‌کشد. اگر کودک شما بیمار است، با پزشک خود مشورت کنید و قبل از استفاده از هرگونه دارو یا درمان خانگی، از نظرات پزشک آگاه شوید.

پرسش:
ماه‌ها بدون هیچ مشکلی به فرزندم شیر می‌دادم، اما ناگهان او از خوردن شیر خودداری می‌کند درحالی که به سرماخوردگی با بیماری دیگری نیز مبتلا نشده‌است. من خیلی گیج شده‌ام. آیا این بدان معناست که دیگر نمی‌خواهد شیر بخورد؟ 

پاسخ:
بعضی از کودکان به طور ناگهانی از شیر خوردن خودداری می‌کنند، حتی اگر ماه‌های قبل به راحتی شیر می‌خوردند. در حالی که شما فکر می‌کنید او آماده از شیر گرفتن می‌شود، ممکن است فقط یک امتناع موقتی را شروع کرده باشد.
عوامل زیادی می‌توانند منجر به این وضعیت شوند. معمولاً به محض اینکه متوجه شدید او از شیر خوردن امتناع می‌کند، می‌توانید مشکل را حل کنید و مجدداً شیر دادن به او را آغاز کنید.یکی از عوامل رایجی که باعث احساس ناخوشایندی در کودک می‌شود و باعث می‌شود او از خوردن شیر خودداری کند، دندان درآوردن است. برای حل این مشکل می‌توانید قبل از شیر دادن، به وسیله یک دندان‌گیر سرد لثه‌های او را تسکین بدهید. یکی از دیگر از این عوامل می‌تواند تغییر سبک زندگی روزمره شما باشد. شاید برای مدتی از کودک خود دور بودید و او اضطراب جدایی را تجربه  می‌کند، پس قبل از شیر دادن زمانی را با او بگذرانید. بغل کردن با تماس پوستی ( کودک خود را در حالی که برهنه است به خود بچسبانید) به او اجازه می‌دهد گرمای بدن شما را حس، بوی شما را استشمام و ضربان قلب شما را حس کند. شاید او از بابت آخرین باری که شما را گاز گرفته است و با برخورد قاطع شما روبرو شده است، نگران باشد. او را در آغوش بگیرید تا زمانی که رابطه مادر و کودکی شما دوباره گرمای قبلی خود را بیاید. در طول امتناع از خوردن شیر، مهم است که وضعیت پوشک کودکتان را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که او به اندازه کافی آب دریافت می‌کند (هیدراته می‌شود). اگر نگران هستید و کودک شما پوشک خیس کمتری نسبت به حالت طبیعی دارد، با پزشک خود مشورت کنید.
یکی دیگر از دلایل امتناع ناگهانی شیرخوار از خوردن شیر مادر، تغییر طعم شیر مادر است که ناشی از تغییر عادات غذایی مادر می‌باشد. به عنوان مثال مصرف سیر یا پیاز ممکن است طعم شیر را تا حدودی تغییر بدهد.


پرسش:
کودک من ۸ تا ۱۰ ماهه است و در طول روز سه وعده اصلی غذایی و دو میان‌وعده می‌خورد،
آیا هنوز به شیر مادر نیاز دارد؟
پاسخ:
بله. بسیار خوب است که کودک شما از غذاهای تکمیلی استفاده کند، چون شیر مادر به‌تنهایی نیازهای غذایی کودک را برطرف نمی‌کند. با وجود اینکه کودک شما غذاهای متنوعی مصرف می‌کند، بهتر است هنوز هم از مزایای شیر مادر بهره مند شود. در حقیقت نصف انرژی مورد نیازکودک در نه تا یازده ماهگی از شیر مادر تأمین می‌شود. دست اندرکاران امور سلامت استفاده از شیر مادر تا ۱۲ ماهگی یا بیشتر را توصیه می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند شیر مادر همراه یک غذای تکمیلی تا دو سالگی و بیشتر ادامه پیدا کند.تا جایی که شما و کودکتان بخواهید می‌توانید این روند را ادامه دهید.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.