پدر بودن از پیش از اقدام به بارداری آغاز می‌شود

چرا پدر بودن از پیش از اقدام به بارداری آغاز می‌شود؟

رژیم غذایی و سبک زندگی همسر شما نیز نقشی حیاتی در باروری شما دارد.

وقتی که صحبت از رژیم غذایی برای بارداری سالم می‌شود، بیشتر توجه‌ها معطوف به مادران می‌شود. این درحالی است که شواهد موجود نشان می‌دهند که سبک زندگی و وزن پدران پیش از اقدام به بارداری نیز می‌تواند یکی از عوامل اثرگذار باشد.

رژیم غذایی پدران آینده

تعداد اسپرم‌های تولیدی در مردانی که اضافه وزن دارند، در مقایسه با آن دسته از مردانی که وزن ایده‌آل دارند کم‌تر است. تحقیقات و پژوهش‌‏های اخیر نشان می‌دهند که کم کردن وزن در مردان می‌تواند تأثیر مثبتی بر اسپرم آن‌ها داشته باشد. البته لازم به ذکر است که کیفیت رژیم غذایی پدران نیز در این امر از اهمیت بالایی برخوردار است. ما بر این تصور بودیم که برخی از مواد مغذی مانند فولیک اسید تنها برای مادران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در‌ حالی‌ که محققین کشف کرده‌اند که مردان نیز ممکن است برای باروری به انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز داشته باشند. دکتر رابرت دی‌ گریگوریو مدیر امور نظارتی جهانی در بخش تغذیه نستله می‌گوید: «رژیم غذایی سرشار از انواع میوه و سبزیجات که فیبر، انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند می‌تواند برای باروری مادر و پدر مفید باشد».

مصرف مواد غذایی مناسب برای آماده شدن برای اقدام به بارداری

البته که همه‌چیز هم مرتبط با همسرتان نیست، وزن شما و هرچیزی که می‌خورید نیز می‌تواند بر شانس باروری شما مؤثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی مادران آینده نیز لازم است برای باروری بهتر، مراقب وزن و رژیم غذایی خود باشند. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین گیاهی، مانند لوبیا و چربی‌های مفید مانند روغن زیتون نیز می‌تواند سهم به‌سزایی در این امر داشته‌ باشد. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده به‌جای مواد غذایی تصفیه شده و سرشار از قند می‌تواند قند خون شما را متعادل کند، امری که می‌توان آن را از دیگر عوامل مؤثر در باروری دانست.

دکتر رابرت دی‌ گریگوریو دراین‌باره توضیح می‌دهد که: «تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که احتمال ناباروری در آن دسته از خانم‌هایی که حداقل ۳ روز در هفته مولتی‌ویتامین و فولیک اسید مصرف می‌کنند کم‌تر است. نکته‌ای‌ که می‌تواند برای شما که می‌خواهید باردار شوید از اهمیت بالایی برخوردار باشد».

رعایت یک برنامه غذایی سرشار از مواد مغذی به شما کمک می‌کند تا بعد از باردار شدن، کودک در حال رشدتان همه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سالم را حتی قبل از اینکه از وجود او باخبر باشید، دریافت کند. دکتر رابرت دی‌ گریگوریو توصیه می‌کند: "هنگامی که تصمیم می‌گیرید فرزندی داشته باشید، مطمئن باشید که خودتان و همسرتان رژیم غذایی سالمی دارید و وزنتان متعادل است."

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.