Latest Science News

چطور از استقلال کودک در غذا خوردن حمایت کنیم؟

 

روزهایی که باید با قاشق به فرزند خود پوره می‌دادید گذشته و اکنون زمان این است که با استفاده از زیرانداز ، کودک خود را تشویق  به خوردن غذا با اراده خودش کنید، به کودک نوپای خود اجازه بدهید خودش به طور مستقل در مسیر اکتشاف طعم‌های جدید قدم بردارد.

حالا که فرزند شما رسماً وارد دوره نوپایی شده است،غذا خوردن به تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای شما و او تبدیل شده‌است. او نه تنها قاشق غذایش را خودش برمی‌دارد بلکه ممکن است به شما بگوید که می‌خواهد چه غذایی بخورد. با اینکه ممکن است در ابتدای کار کثیف‌کاری‌های کودک زیاد باشد، همه این‌ها به معنی لذت بردن فرزند شما از غذا خوردن خود است. شما می‌توانید از صرف وعده‌های غذایی با حضور تمام اعضای خانواده لذت ببرید و همه سر میز غذا یک نوع غذا بخورید. هر چه کودک در غذا خوردن مستقل‌تر ‌شود، اینکه به او غذاهای متنوعی پیشنهاد کنید و به او اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد چه چیزی و چقدر بخورد، اهمیت بیشتری می‌یابد.

معمای کیک

آیا در جشن تولد یکسالگی او با این سؤال مواجه شدید که برای اولین بار به او کیک بدهید؟میتوانید بدون تحت فشار قرار گرفتن کودک اجازه دهید تا او اینگونه  غذاهای مناسبتی را که فقط در موقعیت‌های خاص روی میز غذا قرار می‌گیرند را بچشد و خیالتان راحت باشد که کماکان از اصول تغذیه واکنشی پیروی می‌کنید. نکته مهم اینجاست که کودک شما متوجه ارتباط این خوراکی‌های خاص با مراسم آن‌ها شده باشد.

تحقیقاتی که روی کودکان در سنین بالاتر انجام شده نشان می‌دهد که هر چه والدین بیشتر روی ممنوعیت یک غذا تلاش کرده‌اند، احتمال زیاده‌روی کودک در مصرف آن غذا پس از کمتر شدن کنترل والدین بیشتر شده است. مهم‌تر از آن اینکه محدودیت غذایی زیاد برای کودک باعث می‌شود او نتواند نشانه‌های گرسنگی و سیری خود را به خوبی تشخیص دهد و احتمال افزایش وزن او در سنین بالاتر افزایش یابد.

الگوی خوبی برای او باشید تا در تغذیه سالم از شما الگو بگیرد و همان غذای سالمی که شما می‌خورید را بخورد. اگر احساس می‌کنید که برای ارتقاء سلامت تغذیه خود نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی‌تان دارید الآن بهترین زمان برای این تغییر است. به یاد داشته باشید که کودک نوپای شما، شما را الگوی خود می‌داند. اگر شما در پایان هر وعده غذایی یک دسر شیرین بخورید، او نیز به انجام این کار تمایل پیدا خواهد کرد. از چک‌لیست ارائه‌شده پیروی کنید و به کودک اجازه بدهید که طعم‌های جدید را کشف کند.

۱. غذاهای نرم را که خوردن آن‌ها خیلی ساده است در اندازه‌های کوچک برای کودک آماده کنید
از حالا کودک شما باید بافت‌های غذایی مختلف را امتحان کند و احتمالاً چندین دندان دارد. به یاد داشته باشید او هنوز در حال یادگیری مهارت جویدن و بلعیدن است. غذای کودک را در لقمه‌های کوچک و متناسب با اندازه دهان او برای او تهیه کنید. این لقمه‌ها نباید بزرگ‌تر از ۱.۵ سانتی‌متر باشند تا او بتواند هر لقمه را که می‌خواهد بردارد و به راحتی آن‌ها را بجود.

۲. غذاهای متنوع و سالم را به کودک خود پیشنهاد کنید
گاهی کودک نوپا نیاز دارد تا غذای جدید را تا هشت بار امتحان کند تا بفهمد آن غذا را دوست دارد یا نه، پس به تلاش خود ادامه دهید. اخیراً مطالعه‌ای نشان داده است که کودکان نوپایی که در ۱۴ ماهگی میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کرده‌اند، بین ۳ تا ۴ سالگی از میوه و سبزیحات متنوع‌تری استفاده می‌کنند. معرفی غذاهای متنوع و سالم به کودک خود را ادامه دهید و به آن‌ها اجازه دهید تا با تمام حس‌هایشان، رنگ‌ها، بافت‌ها و طعم‌های جدید را کشف کنند. خود او تصمیم می‌گیرد که چقدر و چه غذایی بخورد.

۳. از مصرف شکر و نمک خودداری کنید
نگران این نباشید که غذای کودک خیلی طعم و مزه خاصی نداشته باشد، او برخلاف شما که به اضافه کردن شکر و نمک به غذا عادت کرده‌اید، نیازی به این کار ندارد. معرفی این دو طعم به کودک باعث می‌شود در سنین بالاتر نیز علاقه به افزودن نمک و شکر به غذای خود داشته باشد. می‌توانید با اضافه کردن ادویه‌های گیاهی کمی به غذای کودک طعم بدهید. قبل از اضافه کردن نمک یا شکر به غذای اعضای خانواده، مقداری از آن را برای کودک جدا کنید، البته می‌توانید از این فرصت برای عادت دادن تمام اعضای خانواده به کاهش شکر و نمک غذا استفاده کنید.

۴. مواظب باشید کودک دهان خود را بیش از حد پر نکند
حالا که کودک خودش غذای خودش را می‌خورد، حواستان به او باشد تا لقمه‌های بزرگ برندارد. برای غذاهایی در لقمه‌های کوچک و خردشده آماده کنید تا به راحتی بتواند آن‌ها را بخورد. قبل از دادن غذای بیشتر از تمام کردن لقمه‌های قبلی توسط کودک اطمینان حاصل کنید.

۵. اطمینان حاصل کنید که جایی که نشسته است راحت و ایمن است و مواظب او باشید
نشستن سر میز غذاخوری در کنار خانواده نه تنها باعث لذت بردن کودک از دورهمی خانوادگی می‌شود بلکه می‌تواند باعث عادات غذایی سالم او در سنین بالاتر بشود. کودک را روی صندلی مخصوص بنشانید و با کمربند مخصوص صندلی جای او را محکم کنید و صندلی را کنار میز غذاخوری قرار دهید. هرگز از توجه به او غافل نشوید. تمام وعده‌های غذایی را که شامل میان‌وعده‌ها نیز می‌شود به همین صورت برای او سرو کنید. در هر جای دیگری نیز که قصد صرف غذا دارید از همین رویه پیروی کنید.

۶. مراقب ریسک خفگی کودک باشید
از آنجایی که کودک در غذا خوردن مستقل اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند، باید بیشتر مراقب ریسک خفگی باشید. از ارائه لقمه‌های بزرگ غذا خودداری کنید و حواستان به اجسام گرد، سفت، چسبناک، کوچک و جویدنی باشد. دانه‌های درسته آجیل، دانه‌ها و ذرت بوداده را از منوی غذایی حذف کنید. قبل ارائه غذا به کودک، هویج و لوبیا سبز باید کاملاً پخته و خرد شوند، گوجه‌های گیلاسی باید به چندین قسمت تقسیم شوند و کره بادام زمینی نیز باید در لایه‌های بسیار نازک روی نون مالیده شود.

۷. از غذای مورد علاقه کودک به عنوان جایزه استفاده نکنید
از غذاهای مورد علاقه کودک به عنوان جایزه‌ای برای خوردن یک غذای دیگر و یا غذایی که دوست ندارد، استفاده نکنید. این کار ممکن است علاقه او به امتحان طعم‌های جدید را کاهش بدهد.

۸. آب را در لیوان به کودک بدهید
معده کوچک فرزند شما جایی برای نوشیدنی‌های پرکالری و بی‌خاصیت حاوی شکر ندارد. در هر وعده و میان‌وعده غذایی به کودک خود آب یا شیر بدهید. این نوشیدنی‌ها را در یک لیوان به او بدهید.

در مسیر بمانید

با توجه به گستردگی و تنوعی غذاهایی که باید به کودک خود بدهید، شاید گاهی بررسی اینکه کودک نوپای شما در یک هفته چه غذاهایی خورده است کاری سخت باشد. برنامه غذایی هفتگی کودک را از سایت دانلود کنید و هر روز غذاهایی را کودک خورده است در آن علامت‌گذاری کنید تا حواستان باشد که او از تمام گروه‌های پنج‌گانه غذایی تغذیه کرده باشد و مواد مغذی لازم برای رشد را دریافت کند تا برای اکتشافات بعدی قوی‌تر شود.


متوجه چه الگوها و روندهایی در رژیم غذایی کودک نوپای خود شده‌اید؟ آیا او هر روز غذاهایی از همه گروه‌های غذایی می‌خورد؟ اگر گروهی وجود دارد که فرزند شما از آن کمتر استفاده می‌کند، آن گروه کدام است؟

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.