Latest Science News

۱۰۰۰ روز بعدی چگونه خواهد بود؟

به روزهایی که گذشت نگاه کنید و ببینید که عادت‌های خوبی که کودک خود را به آن‌ها تشویق کردید چگونه به رشد و تکامل او کمک کرده‌اند و منتظر آینده و پیشرفت‌های هیجان‌انگیز آن باشید.

۱۰۰۰ روز اول زندگی کودک به تولد دوسالگی او ختم می‌شود. با گذشتن فقط ۱۰۰۰ روز دیگر او تقریباً پنج ساله خواهد شد و کم کم به مدرسه خواهد رفت. بابت مسیری که طی کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم. به خاطر تلاش‌های شما و توجه ویژه شما به تغذیه فرزندتان، او در سنین پیش از دبستان، کودکی سالم و شاد خواهد بود.

غذای مغز

تحولات زیادی برای فرزند شما در این ۱۰۰۰ روز اتفاق افتاده است. هم داخل و هم خارج بدن او در این دوره یک رشد سریع را تجربه کرده است. اندازه مغز فرزند شما وقتی که تازه به دنیا آمده بود، یک چهارم اندازه مغز یک فرد بزرگسال بود، اما الان که وارد سه سالگی شده است، ۸۰% رشدش را تجربه کرده است. او برای ادامه رشد و تکامل مغز خود نیاز به چربی‌های سالم دارد، از این رو باید همچنان غذاهایی مثل آووکادو، تخم مرغ و ماهی‌های چرب مثل سالمون به او بدهید.
در سال‌های ابتدایی تغذیه تأثیر بسیار مهمی بر رشد سالم کودک دارد، بخاطر تغذیه مناسب در سال‌های ابتدایی است که دندان‌های شیری کودک منظم و طبق برنامه مشخص درمی‌آیند. اولین دندان‌های آسیای بزرگ و نیش کودک در سال دوم پدیدار می‌شوند و دندان‌های شیری او تا تولد سه سالگی او کامل می‌شوند. قبل از رسیدن به این مرحله، خطر خفگی همچنان وجود دارد، پس همچنان باید غذای کودک را در لقمه‌های کوچک با اندازه مناسب برای دهانش به او بدهید.

دوبرابر در دو سالگی

ممکن است رشد سریع کودک در دو سال اول زندگی باعث تعجب شما شود و به این فکر کنید که این روند کی تمام خواهد شد. ممکن است شنیده باشید که می‌توانید با دوبرابر کردن قد کودک در دو سالگی می‌توانید قد او را در بزرگسالی تخمین بزنید. با وجود اینکه این روش برای مدت‌های طولانی مورد استفاده واقع می‌شده است، هیچ تحقیقات علمی وجود ندارد که نشان دهد این روش دقیق است. در عوض، مطمئن‌ترین راه برای پایش رشد کودک استفاده از منحنی‌های رشد است.
آنچه اهمیت دارد، رشد است
بعضی از والدین معتقدند که بچه‌هایی که وزن بیشتری دارند، سالم‌تر هستند. البته، بچه‌ای که وزن بیشتری دارد لزوماً سالم‌تر نیست. در واقع، بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که وزن زیاد در دوران شیرخوارگی و نوپایی ممکن است در دوره خردسالی نیز ادامه پیدا کند. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که ریسک اضافه وزن در ۶ سالگی برای کودکی که در سن ۱۸ ماهگی اضافه وزن دارد، سه برابر خواهد بود.
نرخ چاقی در کودکان و نوجوانان در اکثر کشورهای جهان، نسبت به ۴۰ سال گذشته افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۶، ۵۰ میلیون دختر و ۷۴ میلیون پسر در بازه سنی ۵ تا ۱۹ سال دچار چاقی بودند. این آمار بیانگر یک رشد قابل‌توجه نسبت به سال ۱۹۷۵ است، در آن زمان ۵ میلیون دختر و ۶ میلیون پسر دچار چاقی بودند و نشان می‌دهد که چاقی به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. البته فقط اضافه وزن نیست که خظرناک است، در سمت دیگر طیف وزن کودکانی هستند که وزن کمی دارند. در سال ۲۰۱۶، ۷۵ میلیون دختر و ۱۱۷ میلیون پسر در همین بازه سنی دچار کمبود وزن ملایم یا شدید بودند. با وجود اینکه برنامه غذایی ۱۰۰۰ روز اول زندگی بر رشد سالم و پیشگیری از اضافه وزن کودکان تمرکز دارد، وزن کم همچنان در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک نگرانی مطرح است.

پایش رشد کودک 

رشد شاخص مهمی برای سلامت عمومی کودک است و به همین دلیل است که در تمام مراجعاتی که به پزشک دارید، رشد کودک اندازه‌گیری می‌شود. منحنی‌های رشد برای ثبت وزن، قد و محیط دور سر کودکان و پایش تغییرات آن‌ها در طول زمان هستند. بنابراین بسیار مهم است که نحوه خواندن آن‌ها را یاد بگیرید.
از آنجایی که رشد دخترها و پسرها کمی متفاوت از هم هستند، هرکدام از آن‌ها منحنی رشد مخصوص خودشان را دارند. در منحنی رشد تمرکز روی نرخ رشد کودک در طول زمان است. از این رو ثبت ۵ اندازه‌گیری در طول زمان بهتر از داشتن فقط یک نقطه است، چرا که هر چه تعداد نقاط بیشتر باشند بهتر می‌توان رشد کودک را با روندهای استاندارد موجود در منحنی رشد مقایسه کرد. رشد مثل نمرات مدرسه نیست و هدف از بررسی آن گرفتن نمره A یا ۱۰۰ نیست.
منحنی‌های صدک‌ مختلف نشان می‌دهند که رشد فرزند شما در مقایسه بقیه کودکان هم‌سن خودش در چه وضعیتی دارد. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، میانگین وزن یک دختربچه نوپا در ۲۱ ماهگی، ۱۰.۸ کیلوگرم است. اگر این نقطه را روی منحنی رشد تصویر کنید، متوجه خواهید شد که روی صدک پنجاهم واقع شده است؛ این بدین معنی است که ۵۰% دختران نوپا در این سن بیش از این مقدار و ۵۰% آن‌ها نیز کمتر از این مقدار وزن دارند. اگر این نقطه وضعیت کودک شما را بیان کند، وضعیت قد و وزن او را در دوره‌های دیگر پیگیری کنید تا همواره از رشد سالم برخوردار باشد. اگر منحنی رشد فرزندتان باعث نگرانی شما شده است، با پزشک خود مشورت کنید.
اگر نسخه چاپ‌شده منحنی رشد کودک خود را ندارید، نمودارهای خالی در ادامه آمده‌اند. می‌توانید از این نمودارها استفاده کرده و وضعیت قد و وزن کودک خود را از زمان تولد تا دو سالگی او ثبت کنید. پس از ثبت اطلاعات می‌توانید بررسی کنید که روند رشد فرزند شما به منحنی مربوط به کدام صدک نزدیک‌تر است.

 

استفاده از منحنی‌های رشد

یک دختربچه دوساله به نام امی را در نظر بگیرید که قد و وزن او با استفاده از منحنی‌های رشد ثبت و پیگیری شده است. اندازه‌گیری قد و وزن امی از زمان تولد او که وزنش ۳.۲ کیلوگرم و قدش ۴۹ سانتی‌متر بوده به طور منظم انجام شده است. در تولد یکسالگی، وزن او به ۹ کیلوگرم و قد او به ۷۴ سانتی‌متر افزایش یافت. در ۱۸ ماهگی، ۱۰.۲ کیلوگرم وزن داشت و قد او ۸۱ سانتی‌متر بود. در حال حاضر نیز ۱۱.۴ کیلوگرم وزن دارد و قد او ۸۶ سانتی‌متر است. با بررسی نمودارهای بالا متوجه خواهیم شد که روند رشد او برای قد و وزن به طور منظم روی منحنی صدک پنجاهم بوده است. به یاد داشته باشید که تمام کودکان با هم متفاوت هستند و بالاتر یا پایین‌تر بودن نسبت به منحنی صدک پنجاهم تا زمانی که رشد او از نظر پزشک مناسب باشد، نشانی از هیچ‌گونه روند رشد غیرطبیعی نخواهد بود.

قرار داشتن در مسیر درست

از آنجایی که از توصیه‌های موجود در برنامه غذایی ۱۰۰۰ روز اول زندگی پیروی کرده‌اید، رشد فرزند شما به احتمال زیاد در مسیر درست قرار داشته است. بابت اینکه یک شروع خوب را برای زندگی او رقم زده‌اید به شما تبریک می‌گوییم. کار شما از این به بعد این است که آنچه را آموخته‌اید برای ۱۰۰ روز بعدی و پس از آن نیز ادامه دهید.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.