ارتباط با جنین در دوران بارداری

جنین حدود ۹ ماه درون بدن مادر رشد می‌کند، اما در این دوران هم با دنیای بیرون ارتباط دارد. از سوی دیگر، احساسات من را تجربه می‌کند، صدای من را می‌شنود، به نوازش‌های من واکنش نشان می‌دهد و حتی با غذاهای من شریک می‌شود. ارتباط با جنبن یک رابطه کاملا جادویی است!

۱۳۹۶//

حواس پنج گانه کودکتان خیلی زود در دوران بارداری شروع به تکامل می‌کنند. از هفته چهارم به بعد، گوش‌های داخلی، چشم‌ها و زبان شکل می‌گیرند. همان‌طور که هفته‌ها می‌گذرند، حس‌های چشایی، بویایی و لامسه نیز شکل می‌گیرند، جنین نسبت به محیط اطرافش آگاه می‌شود. از ماه ششم بارداری به بعد، ضمیر خودآگاه رشد می‌کند و جنین نسبت به محرک‌های حسی واکنش نشان می‌دهد.
مایع آمنیوتیک نقشی حیاتی بازی می‌کند و کیسه آمنیوتیک که جنین در آن رشد می‌کند را پر می‌کند. وظیفه آن محافظت از جنین دربرابر شوک، نوسانات دما، صدای ناخوشایند و غیره است. مانند نوعی پیله محافظ است، اما مهم‌تر از همه رابط تعامل او با دنیا است.
حواس فرزند شما به‌خصوص، حس چشایی او، به‌وسیله این مایع رشد می‌کند. از ماه سوم بارداری به بعد به بعد، جنین به‌طور مداوم این مایع شیرین که از مولکول‌های رایحه‌دار تشکیل شده است را می‌بلعد و استنشاق می‌کند: این شروع شکل گرفتن حس چشایی فرزند شما است.
رابطه من و فرزندم در طول هفته‌های بارداری شکل گرفته است...
از طریق احساسات. در ابتدا نوعی اتصال روان-حسی بین شما و فرزندتان شکل می‌گیرد. حرکات شما را حس می‌کند  و به حالت حرف‌زدن و حرکت شما عادت می‌کند، همچنین محیط عمومی اطراف را نیز تجربه می‌کند، تحت تأثیر استرس و شوک‌های احساسی شما قرار می گیرد ( که باعث تولید موادی مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شوند). به‌ همین‌خاطر است که شما باید از هرگونه استرس بپرهیزید و آرامش داشته باشید.

 

 ارتباط با جنین از طریق مواد مغذی

زمانی که غذا می‌خورید مولکول‌های رایحه غذا وارد خون شما می‌شوند و از طریق جفت یا مایع آمنیوتیک به فرزند شما منتقل می‌شوند. بعد از ماه پنجم بارداری، فرزند شما قادر است تا طعم‌های مختلف را به‌خاطر بسپارد. شما باید غذاهای متنوع بخورید و از غذاها لذت ببرید: این برای رشد فرزندتان عالی است!

 

 ارتباط با جنین از طریق حرکات بدن

حس لامسه خیلی زود شکل می‌گیرد و فرزند شما قادر است تا فشار را روی شکم و حین نوازش کردن حس کند. از ماه پنجم بارداری به ‌بعد، حس لامسه فرزند شما با مکیدن انگشت و گرفتن و لمس کردن پاها، رشد می‌کند. به طرز شگفت انگیزی نسبت به نوازش‌های شما واکنش نشان می‌دهد. همه این‌ها مربوط به هاپتونومی (علم عاطفه والدین به فرزند در دوران بارداری) می‌شوند.

از طریق صدا. از ماه ششم به بعد، فرزند شما قادر است صداهای محیط اطرافش را بشنود" صدای شما، صدای پدرش، موسیقی، ضربان قلب شما... فرزند شما به حرکات یا افزایش ضربان قلب واکنش نشان می‌دهد. با او صحبت کنید، برایش موسیقی پخش کنید: حتماً لذت خواهد برد!

فرزند شما در ابتدایی‌ترین مراحل به دنیای اطرافش واکنش نشان می‌دهد، اما اندام‌های حسی و مغز او به رشد و تکامل ادامه می‌دهند. شما می‌توانید تمام این امور را برای او شبیه‌سازی کنید، اما هیچ فایده‌ای در زیاده‌روی و چسباندن بلندگو به شکم شما نیست! فرزند شما یک عمر می‌تواند از موسیقی لذت ببرد...

 

دیدگاه

فرناندا، مادر ناتان (که عاشق رقصیدن است)، یک سال و نیمه
"همسر من طرفدار پر‌وپا‌قرص موسیقی است و واقعا دوست دارد علاقه‌اش را با فرزندمان به اشتراک بگذارد: فرزند ما در دوران بارداری با انواع موسیقی به خوبی آشنا شده است. زمانی که در کنسرت موسیقی جاز بودیم من ۷ ماهه باردار بودم، فرزند من  همزمان با موسیقی شروع به لگد زدن به شکم من کرد و به گمانم می‌رقصید!

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.