ماه پنجم بارداری

ماه پنجم بارداری

آخرین عادت ماهیانه‌ام را ۲۰ تا ۲۳ هفته پیش داشته‌ام، بنابراین بین هفته  ۱۸ تا هفته ۲۱ بارداری هستم. اکنون دیگر جنین کاملا در رحمم شنا می‌کند! در این ماه دیگر می‌فهمم که برایش لباس آبی بخرم یا صورتی!

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

رشد کودک شما بیشتر شده است. الان حدود ۳۳۵ گرم وزن دارد: هم وزن یک گریپ‌فروت! عضله‌ها – و در نتیجه حرکاتش – به تدریج قوی‌تر می‌شوند. او از عضلاتش برای تکان‌دادن دست‌ها و پاها، چرخیدن و پشتک زدن استفاده می‌کند. برخی مواقع با پاهایش به دیواره رحم فشار می‌آورد که شما هم ضربه‌ای آرام را در شکم خود حس می‌کنید.

با نوازش کودکتان، به او نشان دهید که در کنارش هستید!تکامل مغز کودک شما سریع‌تر شده است: تا الان حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد سلول عصبی ساخته شده‌اند. به‌زودی می‌تواند تجربه‌های مربوط به حواس خود را به خاطر بسپارد. او دیگر به غذاهایی که شما می‌خورید، حساس خواهد بود.ریه او نیز در حال شکل‌گیری هستند: حرکات تنفسی او افزایش یافته است ولی هنوز نامنظم هستند. پانکراس او شروع به تولید انسولین می‌کند که به او اجازه می‌دهد تا از شکر و چربی برای رشدش استفاده کند.

در ماه پنجم بارداری، دومین سونوگرافی خود را خواهید داشت: لحظه خارق‌العاده‌ای که کودک خود را تحسین می‌کنید و اگر بخواهید، می‌توانید  از جنسیت او مطلع شوید. اگر دختر باشد، تخمدان‌های او شکل خواهد گرفت که شامل سلول‌های اولیه برای ۶ میلیون تخمک هستند.

 

تغذیه در ماه پنجم بارداری

افزایش وزن شما ادامه دارد. اگر نیاز است که مراقب وزنتان باشید، از گوشت بدون چربی و ماهی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که فیبر کافی (میوه، سبزیجات، نان، پاستا ، برنج قهوه‌ای و ... ) به بدن شما می‌رسد و آبرسانی به بدنتان را با نوشیدن ۱/۵ لیتر آب در روز فراموش نکنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع برای بهره بردن از تمام غذایی که می‌خورید، اهمیت فراوانی دارد. همچنین به کودک شما فرصت می‌دهد تا طعم‌های جدید را کشف کند و حس بویایی و چشایی او تحریک شود: در راهنمایی کودکتان را در اولین تجربیاتش مشتاق باشید. به زودی قادر خواهد بود موارد این‌چنینی را به خاطر بسپارد.

مطلب پیشنهادی: ارتباط با جنین در دوران بارداری

از هفته هفدهم یا هجدهم بارداری به بعد، فلوراید مواد معدنی لازم در ساخت دندان‌های شیری کودک شما در آینده را خواهد داشت. مواد غذایی متفاوت این ماده را تأمین می‌کنند. فلوراید در آب معدنی، ماهی و برخی میوه‌ها و سبزیجات (سیب، اسفناج، مارچوبه و ...) یافت می‌شود. با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

 

سوال مخصوص ماه پنجم بارداری: برای پاهایم که سنگین شده‌اند چه غذاهایی بخورم؟

در طول بارداری اشتیاق و میل شما به مواد غذایی به طور متداول تغییر می‌کند. بعضی مواقع، آب آشامیدنی بسیار جذاب می‌شود.

  • مقداری آبلیمو به بطری آب خود اضافه کنید تا برایتان مطبوع‌تر شود و نوشیدنیتان را اسیدی کند. حتی می‌توانید مقداری برگ نعناع یا سبزیجات معطری که دوست دارید را نیز به آن اضافه کنید! آن‌ها بدون  افزودن کالری به آب مزه مطبوع‌تری می‌دهند.

  • دمنوشی را که دوست دارید درست کنید! دمنوش ضمن ارائه مزه‌های متنوع، به بدن شما آبرسانی نیز می‌کند.
  • چای و قهوه نیز برای آبرسانی مناسب هستند، اما چون حاوی کافئین هستند، باید به طور متعادل مصرف شوند و قبل از خواب استفاده نشوند تا خواب خوبی داشته باشید.
  • زمانی که هوا بسیار گرم است، چای سرد خانگی همراه با نعناع می‌تواند دمای بدن شما و همچنین همسرتان را پایین بیاورد.

 

دیدگاه

سونیا، ۲۸ ساله و در ماه پنجم بارداری: «کودک من مدام در تحرک است. فکر کنم ورزشکار خواهد شد و همانطور که حدس زدید، پسر است. در دومین سونوگرافی متوجه شدیم که پسر است، واقعا خارق‌العاده بود! انتخاب کردن اسم را با همسرم شروع کرده‌ایم... او دوست دارد اسمش را آگوستین بگذاریم. ببینیم چه می‌شود!»طبق تخمین‌ها حدود ۸۰% از پدر و مادرها می‌خواهند جنسیت فرزندشان را قبل از تولد بدانند. کنجکاوی ما آدم‌ها کنترل ناپذیر است.

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.