تغذیه دوران بارداری

افسردگی بعد از زایمان - چه اتفاقی برای من افتاده است؟

من مادر خوش‌اخلاقی هستم ... اما گریه‌ام بند نمی‌آید! فرزندم سالم و سلامت است، پدرش نیز همینطور، اما من غمگین هستم و شدیداً احساس گناه می‌کنم. آیا این طبیعی است؟ چکار می‌توانم بکنم تا از این احساس اندوه خلاص شوم؟

۱۳۹۶//

تقریباً دو سوم مادران بعد از زایمان احساس غم و اندوه می‌کنند و دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند. اگرچه ممکن است این رقم شما را چندان هم آرام نکند اما به هر حال بیانگر واقعیت است: شما تنها مادری نیستید که افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کند. نکته مهم اینجاست که همه ما همواره درباره افسردگی بعد از زایمان چیزهایی شنیده‌ایم اما هرگز معنی آن را درک نکرده‌ایم. بیشتر خانم‌ها می‌خواهند این دوره تاریک را که در آن به دلیل اضافه وزن بارداری احساس چاقی و زشتی می‌کنند و اینطور فکر می‌کنند که از پس کارها برنمی‌آیند را فراموش کنند. توصیه ما برای کمک به شما جهت عبور از این موقعیت!

بیشتر بخوانید : علت گریه کودک در شب

چرا تمام مدت در حال گریه کردن هستم؟

نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان در خانم‌های مختلف متفاوت است. برخی به خاطر کوچک‌ترین قضیه‌ گریه می‌کنند و عصبانی می‌شوند، برخی هم از بغل کردن نوزادشان لذت نمی‌برند و برخی هم به‌اندازه‌ای احساس خستگی می‌کنند که دلشان نمی‌خواهد حتی از تخت بیرون بیایند. نگران نباشید. این احساسات گذرا و موقت هستند و بیش از چند ساعت یا نهایتاً ۱۰ روز طول نمی‌کشند.

 

دوره افسردگی بعد از زایمان یک مرحله موقتی است 

مادر و نوزاد دیگر یکی نیستند! آن احساس زیبای زایمان جای خودش را به خستگی، بی‌حوصلگی، کمبود اعتماد به نفس و اضطراب مواجه شدن با مسئولیت‌های جدید، بی‌خوابی و نوسانات خلقی می‌دهد.افسردگی بعد از زایمان معمولاً از روز سوم تا دهم بعد از زایمان رخ می‌دهد و به همین علت آن را با نام «اندوه روز سوم» نیز می‌شناسند. این حس با کاهش یکباره هورمون‌ها، که در این دوران امری بسیار طبیعی است، تحریک می‌شود. به غیر از این مورد، احساس پوچی بعد از زایمان نیز در این امر تأثیرگذار است، نوزادی که هر لحظه نیازمند توجه و مراقبت است، مسئولیت‌های جدید شما به‌عنوان مادر و... بنابراین درک این که چرا شما این اندازه غمگین و ناراحت هستید آسان است.

بیشتر بخوانید : گرفتن آروغ نوزاد

چند توصیه ساده که کمک می‌کنند بار دیگر بخندید

همه چیز آرام و عالیست، اما نگران هستید و حتی حوصله ندارید لباس خوابتان را عوض کنید. نظرتان چیست به‌جای اینکه احساس گناه کنید، به خودتان کمی فرصت دهید. استراحت بعد از زایمان باید اولویت شما باشد، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر احساسی. از اطرافیانتان کمک بخواهید! خرید، کارهای خانه، آشپزی و تشریفات اداری را به عهده همسرتان بگذارید و حداقل برای چند روز بر نیازهای خودتان تمرکز کنید.مراقبت از خودتان به این معنی است که زمان‌های مشخصی را برای خودتان کنار بگذارید. فرزندتان خواب است؟ از این فرصت استفاده کنید و دوش بگیرید. فرزندتان همین الآن شیر خورده است؟ برای نوشیدن قهوه با دوستتان بیرون بروید! پدرش می‌تواند تا زمانی‌که برگردید از او مراقبت کند و تا زمان وعده بعدی شیردهی او زمان دارید.

احساساتتان را نیز باید خیلی راحت بازگو کنید. بهترین دوست شما هرگز شما را برای اینکه در روز ۳ بار با او تماس می‌گیرید سرزنش نخواهد کرد، بخصوص اگر خودش هم بچه داشته باشد و همین تجربه را داشته است!در پایان هر وقت که می‌توانید فرزندتان را در آغوش بگیرید. خواهید دید که با این کار احساس بهتری خواهید داشت!

بیشتر بخوانید : فواید ماساژ نوزاد

افسردگی بعد از زایمان یا افسردگی شدید؟

درصورتی‌که افسردگی بعد از زایمان تا ۳ هفته بعد از زایمان ادامه پیدا کرد و یا ۱۵ روز بعد از زایمان شروع شد، در اینصورت از مشکل دیگری رنج می‌برید. اگر هیچ چیز شما را خوشحال نمی‌کند، از جمله استراحت، ملاقات دوستان و خانواده و یا حتی اولین لبخندهای فرزندتان، اگر اشتهایتان را از دست داده‌اید و تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینید بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و از او کمک بگیرید.این بی‌حوصلگی شما ممکن است به‌خاطر کاهش ناگهانی هورمون‌ها نباشد و نشانه افسردگی بعد از زایمان باشد. در این صورت شما نیاز به دارو و پزشک خواهید داشت. این نوع افسردگی هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان آن نیز مؤثرتر واقع خواهد شد.

بیشتر بخوانید : تکامل بینایی نوزاد

پدران هم می‌توانند به افسردگی بعد از زایمان مبتلا شوند!

این فقط خانم‌ها نیستند که احساس غم و اندوه می‌کنند، آقایان نیز ممکن است به دلایل متعددی کمی خود را گم کنند. استرس مسئولیت‌های جدید آن‌ها به‌عنوان پدر، ترس از اینکه از پس این مسئولیت برنیاید، احساس کم‌توجهی، خستگی و... پدران گاهی قبل از به دنیا آمدن فرزندشان به این حال دچار می‌شوند!

بهترین راه‌حل، به‌اشتراک گذاشتن احساسات و استراحت است. به‌عنوان یک مادر وظیفه‌ مهمی به عهده دارید. واضح است بیشتر زمان شما صرف نوزادتان می‌شود اما باید زمانی را هم برای همسرتان کنار بگذارید و به او اطمینان خاطر و قوت قلب دهید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.