تغذیه دوران شیردهی

تغذیه دوران شیردهی باید شامل چه غذاهایی باشد

اطمینان حاصل کنید که یک برنامه غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی دارید تا سالم بمانید و شیر باکیفیتی برای فرزندتان تولید کنید.

زمانی که به فرزند خود شیر می‌دهید، رعایت رژیم غذایی متعادل با خوردن مقادیر مناسبی از همه‌ گروه‌های اصلی غذایی ضرورت دارد با این کار مطمئن می‌شوید که هم شما و هم فرزندتان مواد مغذی مورد نیاز خود را برای سالم ماندن دریافت می‌کنید. رعایت اصول تغذیه دوران شیردهی نه تنها به تکامل سالم کودک شما کمک می‌کند، بلکه به تغذیه شما که در دوره تولید شیر هستید نیز کمک می‌کند.

 

*این راهنما در حدود ۲۴۰۰ کالری در روز را به شما ارائه می‌دهد که برای سلامت مادران شیردهی که فعالیت کمی داشته و در دوران پیش از بارداری در محدوده وزن مناسبی بودند، می‌تواند مفید باشد. این برنامه غذایی شامل شش قاشق غذاخوری چربی نیز می‌باشد (مانند روغن‌ها، چاشنی سالاد و یا مایونز).

** ۱ پیمانه = حدودا ۲۵۰ میلی لیتر

 

نه ماده‌ غذایی اصلی که شیر را تغییر می‌دهند

مطالعات علمی نشان می‌دهند که در میان انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که هم شما و هم فرزندتان به آن‌ها نیاز دارید، نه ماده‌ی مغذی اصلی وجود دارند که می‌توانند بر کیفیت شیر شما تاثیر بگذارند. خورن غذاهایی که شامل این نه ماده‌ غذایی هستند غلظت این مواد را در شیر شما افزایش می‌دهد که خبر خوبی برای کودک در حال رشد شماست!

 

۱. ویتامین B1 (تیامین)

۲. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

۳. ویتامین B6

۴. ویتامین B12

۵. ویتامین A

۶. ویتامین D

۷. ید

۸. سلنیوم

۹. DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید)

 

 

عادت‌‌های غذایی خود را بیازمایید

 

عادت‌‌های غذایی خود را بیازمایید

۱۳۹۶//
آزمون
۱/۵
آیا دیروز ده واحد غلات خورده‌اید؟ (برای مثال ۱ واحد= ۱ برش از نان با غلات کامل، ۱/۳ پیمانه برنج پخته شده، یا ۳/۴ پیمانه غلات آماده خوردن بدون شکر)
آزمون
 

به شما تبریک می‌گوییم، شما توانستید این آزمون را به پایان برسانید و اکنون اطلاعات بیشتری در مورد تعداد واحدهایی که باید از هر گروه غذایی مصرف کنید، دارید و البته علت این موضوع را نیز می‌دانید. به چه تعداد از سوالات پاسخ بله داده‌اید؟

 

۵

بسیار عالی. این روند را هر روز ادامه دهید تا به بدنتان مواد مغذی که برای سالم ماندن به آن نیاز دارد را برسانید و شیری که به فرزندتان می‌دهید سرشار از مواد مغذی باشد.

 

۳ تا ۴

شما می‌توانید بهتر شوید! شما از برخی از گروه‌های غذایی به میزان توصیه شده مصرف می‌کنید ولی از بعضی گروه‌های غذایی غافل می‌شوید. یادداشت کنید کدام قسمت را باید بهبود ببخشید و غذاهای بیشتری از آن گروه غذایی را در برنامه خود قرار دهید.

 

۰ تا ۲

متاسفم! برنامه غذایی شما متعادل یا سرشار از مواد مغذی نیست، زیرا از این پنج گروه غذایی به مقدار کافی مصرف نمی‌کنید. یادداشت کنید کدام قسمت را باید بهبود ببخشید و غذاهای بیشتری از آن گروه غذایی را در برنامه خود قرار دهید. بدن شما برای سالم ماندن و تولید شیر مغذی برای فرزندتان به این مواد غذایی نیاز دارد.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.