جلوگیری از ورم پستان

جلوگیری از ورم پستان با ۸ روش

شیردهی فرایندی است که به تدریج مادر و کودک آن را یاد می‌گیرند و در ماه‌های اول شیردهی ممکن است با چالش‌هایی در این رابطه روبرو شوند. به این نکات توجه کنید تا دوران شیردهی خوبی داشته باشید و به جلوگیری از ورم پستان بپردازید.

 

۱. در زودترین زمان ممکن شیردهی را آغاز کنید

کودک شما در حدود یک ساعت پس از تولد می‌تواند شیر بخورد، در عین حال تماس پوست با پوست با کودک در لحظات اول بعد از زایمان، برای ایجاد یک ارتباط عاطفی مناسب بین مادر و کودک بسیار خوب است. شیردهی منظم در روزهای اول پس از زایمان، هم برای سلامت کودکتان مفید است و هم یکی از راه های افزایش شیر مادر است. شیردهی به طور منظم و با توجه به نشانه های گرسنگی و سیری نوزاد، باعث جلوگیری از ماندن شیر اضافی در پستان‌هایتان می‌شود و از ورم پستان جلوگیری می‌کند.

 

۲. مطمئن شوید که کودکتان به درستی نوک سینه شما را می‌گیرد

اطمینان حاصل کنید که کودکتان در حالت مناسب شیردهی قرار دارد و به درستی نوک سینه شما را می‌گیرد و پس از هربار شیردهی، سینه شما خالی از شیر می‌شود. یکی از راه‌های فهمیدن خالی شدن سینه این است که سینه خود را ماساژ بدهید. وقتی شیر به طور کامل از سینه خارج شده‌ باشد، احساس می‌کنید سینه‌تان نرم‌تر شده‌است. اگر می‌خواهید درمورد اینکه کودکتان بهتر نوک سینه شما را در دهان بگیرد نکات بیشتری بدانید، مطلب شیردهی برای تازه کارها را بخوانید.

 

۳. بر اساس نیاز کودک به او شیر بدهید

به وجود آمدن فاصله‌های طولانی بین نوبت‌های شیردهی باعث می‌شود شیر مدت زیادی در پستانتان می‌ماند و ممکن است باعث ابتلا به ورم پستان شود. برای جلوگیری از ورم پستان، به دفعات و تا جایی که کودکتان نیاز دارد، هم در روز و هم در شب به او شیر بدهید. از یک پستان به طور کامل به کودکتان شیر بدهید و بعد اگر باز هم گرسنه بود، از پستان دیگرتان به او شیر بدهید. وقتی او به اندازه مورد نیازش شیر بخورد، نوک سینه‌ شما را رها می‌کند. در نوبت شیردهی بعدی، با پستان دیگرتان به او شیر بدهید. ( در روزها و شب‌های اول، بهتر است یادداشت کنید که کودک از کدام پستان شما شیر خورده است!)

 

۴. تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شش ماه

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول پس از تولد، بهترین ضامن سلامتی کودک است. شیردهی با دفعات زیاد به خصوص در چند ماه اول پس از تولد کودک، باعث جلوگیری از ماندن شیر اضافی در سینه‌تان می‌شود. ماندن شیر اضافی، ممکن باعث ایجاد عفونت در سینه‌هایتان شود. اگر الگوی شیردهی شما تغییر کرده و یا مدتی از کودکتان دور هستید، شیر اضافه را با شیردوش از سینه‌تان خارج کنید تا تولید و خارج شدن شیر به طور منظم جریان داشته باشد.

۵. موقعیت‌های شیردهی را تغییر بدهید

تغییر موقعیت‌های شیردهی باعث می‌شود شیر بهتر از سینه‌تان خارج شود. مطلب "شیردهی برای تازه‌کارها، قسمت سوم: با حالت شیردهی مناسب احساس راحتی کنید" را بخوانید تا با موقعیت‌های مختلف شیردهی آشنا شوید.

 

۶. به سینه‌هایتان فشار وارد نکنید

گاهی ممکن است به دلیل فشار اضافی روی سینه‌هایتان مجرای شیر بسته شود که در این صورت شیر به راحتی از سینه شما خارج نمی‌شود. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ورم پستان توسط این اتفاق از پوشیدن سوتین‌های خیلی تنگ، فنر دار و یا سایز نامناسب و همچنین آغوشی نوزاد خودداری کنید و روی شکمتان نخوابید.

 

۷. به نشانه‌های اولیه توجه کنید

به طور منظم پستان‌هایتان را چک کنید تا نشانه‌های اولیه ورم پستان مانند دردناک بودن نوک پستان، سینه‌های سنگین و متورم و یا توده‌هایی که به معنی بسته شدن مجرای شیر هستند را متوجه شوید. اگر هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید تا جایی که می‌توانید استراحت کنید و به طور منظم از همان پستان متورم به فرزندتان شیر بدهید و هر توده‌ای که در سینه‌تان احساس می‌کنید را به آرامی ماساژ بدهید. علاوه بر این، می‌توانید روی قسمت‌های دردناک کمپرس آب گرم قرار دهید. اگر احساس بیماری دارید و یا نشانه‌های ورم پستان از بین نرفتند، با پزشکتان مشورت کنید.

 

۸. در دوران شیردهی از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

بر اساس مشاهدات، به محض شروع شیردهی، مصرف روزانه یک مکمل پروبیوتیک شامل لاکتوباسیلوس فرمنتوم احتمال ابتلا به درد سینه را کاهش می‌دهد و باعث جلوگیری از ورم پستان می‌شود. این نوع از مکمل پروبیوتیک، نوع خاصی از باکتری‌های مفید است که به طور طبیعی نیز در شیر مادر وجود دارند را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد کاهش خطر ابتلا به ورم پستان به دست بیاورید، اینفوگرافیک "ورم پستان چیست؟" را ببینید.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.