راهنمای خواب کودک و خوب خوابیدن نوزاد

  آیا فرزند شما برای خوابیدن خیلی تقلا می‌کند؟ هنوز هم شب‌ها چندین بار از خواب بیدار می‌شود؟ آیا پیش از طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شود؟ این ایده‌‌های راهنمای خواب کودک را امتحان کنید تا به کودکتان کمک کنید خوابی را که برای رشد سالم به آن نیاز دارند داشته باشند و روزهای شادی برای همه ایجاد شود.

راهنمای خواب کودک ونوزاد


کمک! خیلی طول می‌کشد تا فرزندم شب‌ها به خواب برود.

سعی کنید ... هرشب از یک الگو و روش مشخص پیروی کنید.

 همینطور که فعالیت کودک بیشتر می‌شود و در طول روز از نظر فیزیکی بیشتر مشغول می‌شود، به زمان بیشتری نیاز دارد تا به خواب رود. تغییر فعالیت‌های مهیج به فعالیت‌های آرام می‌تواند به او علامت دهد که مدت زیادی به زمان خواب نمانده است. برای آشنایی با ایده‌هایی برای قبل از خواب پس از مطالعه راهنمای خواب کودک به "۱۳ نکته برای یک خواب راحت و شیرین" مراجعه کنید. فعالیت‌های آرامش‌بخشی که هر دو از آن لذت می‌برید را انتخاب کنید و هر شب طبق روال شب‌های قبل آن را انجام دهید تا فرزندتان بداند در مرحله بعدی باید انتظار چه چیزی را داشته باشد. این کار منجر به آمادگی برای خواب می‌شود. یک الگوی مستمر و پایدار قبل از خواب به بهبود خواب کودک منجر می‌شود (زود خوابیدن، کاهش بیداری شبانه و افزایش طول مدت خواب).

کمک! کودکم شب‌ها از خواب بیدار می‌شود و گریه می‌کند. نمی‌دانم دلیل این اتفاق چیست.

بیشتر بخوانید: علت گریه نوزاد در شب


سعی کنید ... این سؤال را از خودتان بپرسید که دلیل بیداری او چیست. به یاد داشته باشید که همیشه دلیل این اتفاق گرسنگی نیست.

 

کمک! کودکم حدود یک ساعت پیش غذا خورد و خوابید و اکنون بیدار شده است.

 سعی کنید ... بلافاصله او را از تخت خواب برندارید. صبر کنید تا ببینید که آیا خودش به خواب می‌رود?

کمی وقت بگذارید و تلاش کنید تا متوجه دلیل گریه کودکتان شوید. اگر او نیاز به تعویض پوشک دارد، پوشکش را تعویض کنید، سپس او را مجدداً در جایش گذاشته و به او فرصت بدهید تا خودش به خواب برود. برای خوابیدن کودک سعی کنید با او بازی نکنید و چراغ ها را روشن نکنید. محیط را آرام نگه دارید و اگر صحبت می کنید، به آرامی زمزمه کنید تا به کودکتان نشان دهید که همچنان زمان خواب اوست. با این راهنمای خواب کودک و انجام آنها به شما کمک خواهد کرد تا فرزندتان به خواب رفته و شما نیز زمان بیشتری برای استراحت داشته باشید. تمرین این عادات وقتی که کودک کوچک‌تر است می‌تواند از مشکلات خواب در آینده پیشگیری کنند. اگر از همین حالا شروع کنید ممکن است کمی طول بکشد تا او بتواند این تکنیک را یاد بگیرد اما در بلندمدت با ارزش خواهد بود، بنابراین صبر داشته باشید و زود تسلیم نشوید. 
کمک! کودکم فقط در حالتی که شیر می‌خورد یا در آغوش من است به خواب می‌رود.
سعی کنید ... زمانی که خواب‌آلود است ولی هنوز به خواب نرفته او را در تخت خواب بگذارید.
اگر کودکتان عادت دارد در هنگام شیر خوردن و یا وقتی در آغوش شماست به خواب برود، پس احتمالا برایش سخت است که به تنهایی به خواب برود. برای این کار باید پشتکار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن حالت مناسب شیردهی

از روال منظم و ثابت برای خواب فرزندتان پیروی کنید، سپس زمانی که خسته است اما هنوز به خواب نرفته است او را سر جایش بگذارید. چک لیستی در ذهن خود داشته باشید مبنی بر اینکه پوشکش عوض شده باشد، دمای اتاق مناسب بوده و کودک گرسنه نباشد. به آرامی اتاق را ترک کنید و ببینید فرزندتان بدون شما به خواب می‌رود یا خیر. اگر بی قراری می‌کرد قبل از اینکه به اتاق بروید و ببینید به چه چیزی احتیاج دارد، کمی صبر کنید. در مراحل اولیه احتمالا باید چندین بار این کارها را تکرار کنید تا درنهایت به نتیجه خوبی برسید و هر دو شما خواب راحت تری داشته باشید.

کمک! من نمی‌دانم کودک من در طول روز باید چه مقدار بخوابد.

سعی کنید ... دو بار در روز در ساعات مشخصی کودکتان چرت بزند.

کودکان در سنین بین ۶ تا ۸ ماهگی به طور معمول به مدت ۱۵ ساعت در ۲۴ ساعت شبانه روز می‌خوابند. این بدان معنی است که آن‌ها به طور میانگین به دو چرت دوساعته طی روز و حدود ۹ تا ۱۲ ساعت خواب بدون وقفه در شب نیاز دارند. اگر فرزند شما کمتر از ۱۲ ساعت در ۲۴ ساعت شبانه روز می‌خوابد، فکر کنید چگونه می‌توانید این مقدار را افزایش داده یا عادات خوابش را تغییر دهید. کودکان دوست دارند در شرایط قابل پیش‌بینی قرار بگیرند، پس برای چرت روزانه او را در جای خواب خودش قرار دهید و  نور محیط را کم کنید.

ما در این مطلب در مورد راهنمای خواب کودک صحبت کردیم تا به بهبود وضعیت خواب بچه‌ها و همچنین والدین کمک کرده باشیم.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.