شروع غذای کمکی

شروع غذای کمکی و نقش آن در رشد سالم و تکامل کودک

معده کوچک

شروع غذای کمکی اتفاق ویژه‌ای در رشد او به‌حساب می‌آید. از آن‌جایی که در ۶ ماهگی معده کودک بسیار کوچک است و همچنان منبع اصلی غذای او شیر مادر است، تنها مقدار کمی غذای کمکی می‌خورد. اما حتی این لقمه‌های اولیه نیز برای رشد سالم و تکامل کودک بسیار مهم هستند زیرا کودک نیاز بالایی به مواد مغذی دارد، اما درعین حال معده کوچکی دارد که به سرعت پر می‌شود. 

شیرخواران نیازهای تغذیه‌ای بسیار متفاوتی در مقایسه با سایر کودکان و بزرگسالان دارند

با توجه به وزن کودک شما در مقایسه با وزن سایر کودکان یا بزرگسالان، او نیاز بیشتری به مواد مغذی به خصوص مواد معدنی و ویتامین‌ها دارد. در ۶ ماهگی، زمانی‌که ذخایر آهن کودک که از زمان تولد به ­همراه داشته‌ است کم می‌شود، فرزندتان برای تأمین آهن مورد نیاز خود به منبعی غیر از شیر مادر احتیاج دارد. معمولا غلات غنی شده با آهن مخصوص کودکان و یا گوشت، برای شروع غذای کمکی کودک پیشنهاد می‌شوند زیرا سرشار از آهن هستند. 

شیر مادر+ غذای جامد

همان طور که کودکتان با طعم‌ها و بافت‌های جدید غذا آشنا می‌شود، همچنان شیر مادر مهم‌ترین منبع تأمین انرژی اوست. در ۶ تا ۸ ماهگی، شیر مادر بیشترین میزان نیاز کودک به انرژی (در حدود دو سوم) را تامین می‌کند. در ۹ تا ۱۲ ماهگی وقتی کودک غذای جامد بیشتری مصرف می‌کند، شیر مادر نیمی از نیاز کودک به انرژی را رفع می‌کند.

 کودک شما به اندازه نیازش شیر می‌خورد و از ۶ تا ۱۲ ماهگی خواهید دید که اشتهای او برای خوردن غذاهای جامد افزایش یافته و کمتر شیر می‌خورد. به او غذاهایی بدهید که مواد مغذی بالایی داشته باشد و به رشد کودک کمک کند، به خصوص غلات مخصوص کودکان غنی شده با آهن. برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز او، گوشت، میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی کودک قرار دهید. همواره به نشانه‌های گرسنگی و سیری کودکتان توجه کنید، به این صورت که وقتی به شما نشان می‌دهد دیگر گرسنه نیست، او را مجبور به غذا خوردن نکنید. به زودی وعده غذایی بعدی کودک فرا می‌رسد و فرزندتان تا آن زمان کاملا گرسنه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شروغ غذای جامد به مقاله راهنمای شروع غذای جامد مراجعه کنید.

پروتئین برای رشد، سلامت و بسیاری از موارد دیگر مهم است

در ۶ ماهگی، وزن کودک شما دو برابر زمان تولد و در ۱ سالگی وزن او سه برابر وزن تولد است. قد او نیز یک و نیم برابر افزایش می‌یابد. در سال اول بیشترین میزان رشد کودک صورت می‌گیرد. یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی برای کودک شما پروتئین است. پروتئین برای رشد سالم و تکامل مغز کودک ضروری است و شاید یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که باید فرزندتان استفاده کند. 
پروتئین همچنین در سلامت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی نقش مهمی را ایفا می‌کند. نیازی نیست در مورد میزان پروتئین دریافتی کودکتان نگران باشید زیرا شیر مادر پروتئین مناسب برای کودک را در کیفیتی بسیار مطلوب و مناسب نیاز کودک در حال رشدتان ارائه می‌کند. همچنین علم نوین بیان می‌کند که مقدار پروتئین موجود در شیر مادر باعث می‌شود کودکتان به وزن مناسبی برسد. 

غذای جامد برای کودک لازم است

معرفی غذای جامد به معنی جایگزینی شیر مادر نیست، بلکه تکمیل کننده مواد مغذی موجود در شیر مادر محسوب می‌شود. به همین دلیل اولین غذاهای کودک اغلب به عنوان غذای کمکی تکمیلی مطرح می‌شوند. دادن غذاهای جامد سرشار از مواد مغذی به کودک، به دلایل زیر اهمیت دارد:
 

  • علاوه بر شیر مادر، منبع دیگری برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز کودک فراهم می‌کند.
  • غذا خوردن با قاشق را به کودک یاد می‌دهد.
  • طعم‌ها و بافت‌های جدید را به کودک معرفی می‌کند تا به او یاد بدهد غذاهای سرشار از مواد مغذی را بپذیرد و به ان‌ها عادت کند.
  • به تعویق افتادن آشنایی کودک با مواد غذایی جامد، ممکن است احتمال ابتلا به حساسیت و آلرژی و همینطور اگزما را در کودک افزایش دهد. پیش از اینکه غذاهای تکمیلی آلرژی زا به فرزندتان بدهید با پزشک او مشورت کنید.

هر غذایی که به کودکتان می‌دهید مهم است

هنگام انتخاب غذا برای فرزندتان، به یاد داشته باشید که معده او کوچک است. بنابراین معده او جایی برای غذاهایی که فاقد مواد مغذی ضروری هستند ندارد. اگر غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های زیاد به او بدهید، معده‌اش با این غذاها پر شده و در نتیجه جایی برای خوردن غذاهایی که سرشار از مواد مغذی هستند نخواهد داشت. 
همانطور که کودک با طعم‌ها و بافت‌های متنوع آشنا شده و همانگونه که به یک سالگی نزدیک‌تر می‌شود، غذای جامد بیشتری می‌خورد. برنامه غذایی روزانه کودک باید علاوه بر شیر مادر، حاوی میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و حبوبات باشد.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.