شیردهی

شیردهی برای تازه‌کارها. بخش ۱: شروع کار

شیردهی نیز مشابه هر مهارت جدید نیازمند تمرین و صبر است. این گام‌های ساده را برای هموار شدن مسیر یادگیری خود دنبال کنید و به زودی شیردهی را به راحتی هرچه تمام‌تر انجام دهید.

شیردهی بهترین راه برای رساندن مواد مغذی و انرژی مورد نیاز به کودک است. بعضی از مادران و کودکان به طور طبیعی با شیردهی ارتباط برقرار می‌کنند، اما برای بعضی این موضوع نیازمند صبر بیشتری است. نترسید و در صورت نیاز از پشتیبانی دیگران استفاده کنید. مطمئن باشید شما بهترین کار را برای فرزندتان انجام می‌دهید.

 

در ادامه راه‌های آسانی را برای شروع مشاهده خواهید کرد:

 

هرزمانیکه کودک شیر خواست... به او شیر بدهید

در مورد تعداد دفعات شیردهی به کودک، بگذارید او شما را راهنمایی کند. کودک به شما علائمی نشان خواهد داد که به زودی قادر به درک آن‌ها خواهید بود

علائمی که به شما میگوید چه زمانی کودک گرسنه و یا سیر است. "شیردهی بر اساس درخواست کودک" برای کمک به تنظیم میزان کالری دریافتی فرزندتان اهمیت دارد.

هیچ زمان‌بندی مشخص یا مقادیر معلومی برای هر بار شیردهی وجود ندارد. ما با این قابلیت طبیعی به دنیا آمده‌ایم که گرسنگی یا سیری خود را اعلام کنیم. با شیردهی بر اساس درخواست کودک و توجه به این نشانه‌ها، به فرزندتان در حفظ و تداوم این قابلیت طبیعی کمک می‌کنید، قابلیتی که منجر به رشد سالم کودک در زمان حال و در طی دوران خردسالی می‌شود.

 

پرستاری از کودک...به طور مکرر

۸ تا ۱۲ بار شیردهی درطول مدت ۲۴ ساعت کاملا طبیعی است. بیشتر کودکانی که تازه متولد شده‌اند هر ۲ تا ۳ ساعت نیاز به شیر دارند، زیرا معده کوچک آنها تنها می‌تواند مقدار کمی شیر را با هر بار شیر خوردن در خود جای دهد. در یک روزگی، معده‌ی فرزند شما تنها به اندازه‌ی یک حبه انگور است (با ظرفیت ۵ تا ۷ میلی لیتر) و با گذشت یک هفته، اندازه‌ی آن به یک توپ پینگ پنگ می‌رسد (با ظرفیت ۴۵ تا ۶۰ میلی لیتر). پس تعجبی ندارد که به طور مکرر نیاز به شیر خوردن دارد!

اگر کودک شما بیشتر از ۱۲ بار در طول روز شیر بخواهد، این کار را انجام دهید. اگر فرزندتان به طور منظم کمتر از هشت بار در روز شیر میخورد (یا به نظر می‌رسد که علاقه‌ای به شیر خوردن ندارد)، باید با پزشکتان صحبت کنید.

تماس بدنی مادر و کودک را تمرین کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که قراردادن کودک (بدون لباس و تنها با پوشک) به سینه مادر، مزایای زیادی دارد. علاوه بر این که لحظات با ارزشی را در این حالت سپری کرده و از ارتباط خاص خود با فرزندتان لذت می‌برید، به تنظیم دمای بدن کودک کمک می‌کند، آمادگی وی به تغذیه در زمان بیداری را بهبود می‌دهد و تولید شیرتان را افزایش می‌دهد.

 

  برای تغذیه منظم کودک بیدار شوید

در چند هفته‌ی اول، کودک شما تفاوتی میان روز و شب قائل نیست و ممکن است هر دو یا سه ساعت آماده‌ی شیر خوردن باشد. تغذیه‌ی منظم اهمیت زیادی دارد تا از این طریق نوزاد بتواند کالری‌ها، مواد مغذی و مایعات مورد نیاز برای رشد سالم را دریافت کند.

 

اگر کودک شما برای چهار ساعت پشت سر هم خوابیده است، به آرامی او را برای شیر خوردن بیدار کنید. شما می‌توانید این کار را با تعویض پوشک، بغل کردن یا ماساژ دادن پشت، شکم یا پاهایش انجام دهید. زمانی که فرزند شما یک ماهه شد و به خوبی رشد کرد، می‎‌توانید بگذارید زمان بیشتری بخوابد.

 

زمانی که کودک سیر است دیگر به او شیر ندهید

همانطور که هیچ زمان مشخصی برای شیردهی وجود ندارد، مدت زمان مشخصی نیز برای هر بار شیر دادن مشخص نشده است. ممکن است کودکتان برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از هر سینه‌ی شما شیر بخورد اما این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. اگر کودکتان بعد از یک وعده شیردهی سریع سیر شد، او را مجبور به خوردن شیر بیشتر نکنید.

به همین ترتیب، اگر برای مدت زمان بیشتری به خوردن شیر ادامه داد و این کار را با ولع زیادی ادامه ‌می‌داد، شیردهی را متوقف نکنید. اجازه بدهید فرزندتان قبل از اینکه به سراغ سینه دیگر برود، از یک سینه به طور کامل شیر بخورد. به این ترتیب او بخش چرب‌تر شیر شما که در پایان شیردهی ترشح می‌شود را دریافت خواهد کرد. شاید بخواهید یادداشت کنید که فرزندتان دفعه آخر از کدام سینه شما شیر خورد تا برای نوبت بعدی بدانید با کدام سینه باید به کودکتان شیر بدهید.

 

تنها شیر خود را به فرزندتان بدهید

شیر مادر تمام چیزهایی که فرزندتان به آن نیازمند است را در خود دارد. مگر این‌که نیاز درمانی وجود داشته باشد (و پزشکتان آن را توصیه کرده باشد). در شش ماه اول تنها از شیر خودتان به فرزندتان بدهید. شیر مادر بر پایه "عرضه و تقاضا" عمل می‌کند، بنابراین اگر به کودک خود چیز دیگری بدهید، بدن شما این پیغام را دریافت می‌کند که فرزندتان نیازی به تغذیه با شیر شما ندارد.

تولید شیر در بدن شما براساس مقدار و دفعات شیردهی به فرزند شما شکل می‌گیرد.

 

اطمینان داشته باشید

بدن شما خارق‌العاده است، بدن کودکی را که در آغوش گرفته‌اید به وجود آورده است و حالا غذایی بی نظیر را برای رشد و تکامل سالم او فراهم می‌کند. سازمان بهداشت جهانی(WHO)تغذیه انحصاری با شیر مادر را در شش ماه اول زندگی کودک توصیه می کند . این بهترین اقدام ممکن است و توجه داشته باشید که هر ذره‌ای از شیر که به فرزندتان می‌دهید، مزایای بسیاری برای سلامتی او دارد.

با تمرین کردن این روش‌ها، شما می‌توانید به سرعت اعتماد به نفس لازم را بدست آورید و خیلی زود شیردهی را به راحتی هرچه تمام‌تر انجام دهید. ( این مقاله را بخوانید ). اکنون می‌توانید به خودتان افتخار کنید که کاری فوق‌العاده انجام داده‌اید و مزایای سلامتی را برای همه سال‌های زندگی اش به او هدیه داده‌اید!

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.