Latest Science News

فعالیت‌هایی برای کودکان در دوران قرنطینه کرونا: ایده‌های شاد بازی برای کودکان ۴ تا ۶ ماه

به خاطر ویروس کرونا به همراه فرزندتان در خانه می‌مانید؟ برای سرگرم کردن فرزندتان و همچنین کمک به رشد و تکامل او این پنج ایده را دنبال کنید و این بازی‌های سرگرم‌کننده را وارد روتین روزانه او بکنید. 
دوره ۴ تا ۶ شش ماهگی، بازه زمانی بسیار ویژه‌ای برای فرزند شماست و آغاز دوره‌ای است که متوجه می‌شوید خیلی چیزها در حال تغییر هستند. کودک در این دوره اجتماعی‌تر می‌شود و با بقیه تعامل می‌کند، پس خیلی خوب است که در این دوره در کنار هم در خانه باشید و از این موضوع لذت ببرید.
البته در این دوره فقط شخصیت کودک نیست که تکامل می‌یابد، بلکه با تقویت گردن و بدنش، ممکن است با کمی کمک از طرف شما، یک بالشت یا صندلی کودک بتواند بنشیند. این تمرین خوبی برای کنترل سر و گردن است که بعدها وقتی که شروع به خوردن غذاهایی جز شیر مادر می‌کند، به آن نیاز دارد. همچنین احتمالاً کودک در این دوره شروع کند به  دست گرفتن اشیای مختلف، پس بهتر است مواظب موها و جواهرات خود باشید!


بازی‌های سرگرم‌کننده


شما می‌توانید با بازی‌های سرگرم‌کننده به فرایند رشد و تکامل فرزند خود کمک کنید. همچنین فعالیت‌های دو نفره راه‌های بهتری نسبت به تماشای تلویزیون و بازی با وسایل الکترونیکی هستند. در حالی که ممکن است فکر کنید بازی با وسایل الکترونیکی در این سن نمی‌تواند تأثیر منفی روی کودکان داشته باشد، واقعیت اصلا اینطور نیست و این فعالیت‌های می‌توانند تأثیر منفی روی رشد و تکامل کودک داشته باشند . پس چرا فعالیت‌های پیشنهادی زیر را به جای بازی با وسایل الکترونیکی امتحان نمی‌کنید؟

۱.    بازی آینه
چه چیزی نیاز خواهید داشت:
یک آینه که برای تماشای خودتان و فرزندتان به اندازه کافی بزرگ باشد.
چه کاری باید انجام دهید: کاری کنید تا فرزندتان برای کودک و مادر در آینه دست تکان بدهد. سپس با لمس تصویر خود در اینه از او بخواهید تا کودک مادر را در آینه پیدا کند. درآوردن اداهای بامزه بسیار توصیه می‌شود!
فرزند شما چه چیزی خواهد آموخت: اگرچه فرزند شما ممکن است خودش را در آینه تشخیص ندهد، اما می‌تواند به چهره‌های خندان در آینه واکنش نشان دهد و مشاهده تصاویر برایش جذاب باشد.

۲.    بازی شناگر کوچولو
چه چیزی نیاز خواهید داشت: یک سطح نرم و ایمن
چه کاری باید انجام دهید: کودک را به روی شکمش بخوابانید (یا روی یک سطح یا روی شکم و بازوی خود) و او را تشویق کنید تا پاها و بازوهایش را به صورت همزمان تکان دهد، انگار که می‌خواهد شنا کند
فرزند شما چه چیزی خواهد آموخت: مهارت‌های حرکتی مهمی که برای شروع خزیدن و چهار دست و پا رفتن به آن‌ها نیاز خواهد داشت.

۳.    بازی دالی
چه چیزی نیاز خواهید داشت:
فقط خودتان!
چه کاری باید انجام دهید: یک بازی کلاسیک با بچه‌ها. فقط کافی است صورت خود را پشت دست‌هایتان پنهان کنید و کاری کنید تا کودک با باز کردن مجدد دست‌هایتان و دیدن صورتتان هیجان‌زده شود.
فرزند شما چه چیزی خواهد آموخت: اینکه چیزهایی که او برای لحظاتی نتواند آن‌ها را ببیند، همچنان وجود دارند

۴.    بازی پنهان کردن اسباب بازی
چه چیزی نیاز خواهید داشت: چند تا از اسباب بازی‌های مورد علاقه فرزندتان و یک پتو
چه کاری باید انجام دهید: یک اسباب بازی را زیر پتو پنهان کنید، سپس پتو را بردارید و با گفتن "دالی" از اسباب بازی رونمایی کنید. پس از مدتی اجازه دهید که کودک خودش دنبال اسباب بازی بگردد و آن را پیدا کند.
فرزند شما چه چیزی خواهد آموخت: مثل بازی دالی، او خواهد آموخت که چیزهایی که او برای لحظاتی نتواند آن‌ها را ببیند، همچنان وجود دارند. همچنین لمس پتو و اسباب بازی‌ها نیز به تکامل حواس او کمک خواهد کرد.

۵.    بازی گرفتن اشیا
چه چیزی نیاز خواهید داشت: چند تا اشیاء کوچک و ایمن؛ مثل عروسک‌های پارچه‌ای حیوانات و لیوان‌های پلاستیکی
چه کاری باید انجام دهید: اسباب بازی را مقابل کودک بگیرید و شانس گرفتن آن را به او بدهید. سپس این اشیا را دورتر از او بگیرید تا تمرین کند با درزا کردن دست‌هایش به آن‌ها نزدیک شود. حتماً در طول انجام این تمرینات او را به اندازه کافی تشویق کنید.
فرزند شما چه چیزی خواهد آموخت: او مهارت‌های استفاده از دست‌ها و انگشت‌های خود را توسعه خواهد داد که در آینده و برای غذا خوردن به آن‌ها نیاز خواهد داشت. 


به آشنایی با فعالیت‌های کودکان در سنین دیگر نیاز دارید؟ در اینجا (لینکی وجود ندارد) با ایده‌های بیشتری درباره بازی کردن با فرزندتان در دوره قرنطینه کرونا آشنا شوید.

منابع:
https://pathways.org/growth-development/4-6-months/games/_
آخرین بازبینی: مارچ ۲۰۲۰

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.