Latest Science News

فعالیت‌هایی برای کودکان در دوران قرنطینه کرونا: ایده‌های شاد برای بازی کودکان ۶ تا ۸ ماهه

حالا که به خاطر شیوع بیماری کرونا نمی‌توانید از خانه خارج شوید، زمان خود را باید چگونه بگذرانید؟ نگران نباشید و این پنج ایده را دنبال کنید و استفاده از وسایل الکترونیکی را فراموش کنید!


بازی کردن با کودک فقط برای سرگرم کردن او نیست، این کار به او کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای داشتن دوران کودکی فعال را به دست بیاورد. پس، تلویزیون را خاموش کنید، موبایل خود را کنار بگذارید و کارهای روزمره خود را فراموش کنید. الان زمان این است که با کودک خود ارتباط برقرار کنید و این دوره را به زمان ویژه‌ای برای خودتان و او تبدیل کنید.


رشد و تکامل کودک


هر کودکی مسیر خاص خودش را برای تکامل طی می‌کند. همیشه از این نکته اطمینان حاصل کنید که فرزند شما قدرت و مهارت لازم را برای فعالیتی که برایش انتخاب کرده‌اید، دارد.  برای شروع این پنج بازی را امتحان کنید.

۱.    بازی گرفتن و هل دادن توپ


این بازی چیست؟ قل دادن توپ به جلو و گرفتن آن از بازیکن مقابل
چطور باید این بازی را انجام داد؟ اگر فرزند شما می‌تواند بدون نیاز به کمک بنشیند، او را بنشانید و خودتان در مقابل او بنشینید در حالتی که پاهای هر دوی شما در حالتی مثل حرف V از هم باز باشند. یک توپ نرم را به سمت او قل دهید و او را تشویق کنید تا توپ را بگیرد. پس از اینکه گرفتن توپ را یاد گرفت، از او بخواهید توپ را به سمت شما قل بدهد.
چرا این بازی مفید است؟ فرزند شما با این بازی، نشستن بدون کمک (کاری که اکثر کودکان در سنین ۷ تا ۹ ماهگی در آن مهارت می‌یابند) را تمرین می‌کند. همچنین از نظر قوای جسمانی قوی‌تر می‌شود و هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌های او تقویت می‌شود.

۲.    بازی دست زدن با ریتم


این بازی چیست؟ بازی کلاسیک خواندن شعر و دست زدن با ریتم آهنگ
چطور باید این بازی را انجام داد؟ روبروی فرزند خود بنشینید (و یا اگر برای نشستن بدون کمک به اندازه کافی قوی نیست، او را در نشستن کمک کنید) و با ریتم آهنگ دست بزنید. اگر کودک از شما پیروی نکرد، دست‌های او را به آرامی بگیرید و به او نشان دهید که چطور باید دست بزند. سپس، دست‌های او را بگیرید و با دست‌های خود دست‌های او را بگیرید و با ریتم یک آهنگ که خودتان می‌خوانید  دست بزنید. مهم نیست آهنگ چه باشد، می‌تواند یک آهنگ کلاسیک بچگانه یا آهنگ پاپ و یا آواز فی‌البداهه باشد، فقط باید ریتم داشته باشد.
چرا این بازی مفید است؟ این بازی به بهبود هماهنگی کمک می‌کند و باعث می‌شود کودک به موسیقی و ریتم علاقه‌مند شوند. یک پژوهش علمی که اخیراً انجام شده است، نشان می‌دهد که کودکان از سنین خیلی پایین به صورت فیزیکی به موسیقی و صداهای ریتمیک واکنش نشان می‌دهند.

۳.    بازی ببین کی روی پاهاش ایستاده


این بازی چیست؟ کمک به کودک برای قرار گرفتن در حالت ایستاده و نشستن و پا شدن متناوب
چطور باید این بازی را انجام داد؟ در حالتی که روی صندلی یا مبل نشسته‌اید، محکم زیر بازوی کودک را بگیرید و روی زانوهای خود او را در حالت ایستاده قرار دهید و اگر لازم است از گردن او محافظت کنید.  به او اجازه دهید به آرامی بنشیند و بایستد، با این کار او احساس می‌کند وزن خود را با پاهایش تحمل می‌کند.
چرا این بازی مفید است؟ بسیاری از کودکان بین ۷ تا ۹ ماهگی در حالت ایستاده با کمک، قادرند وزن خود را با پاهایشان تحمل کنند. این بازی به آن‌ها کمک می‌کند پاهایشان تقویت شود و بیاموزند چگونه از حالت نشسته روی پاهای خود بایستند و آماده راه رفتن شوند.

۴.    بازی هدف‌گیری


این بازی چیست؟ پرتاب کردن یا قرار دادن اسباب بازی‌ها در یک جعبه و خالی کردن آن
چطور باید این بازی را انجام داد؟ یک جعبه یا سبد پلاستیکی را روی زمین قرار دهید. با فرزند خود در فاصله کمی از جعبه یا سبد روی زمین بنشینید (اگر فرزندتان برای نشستن به محافظت و پشتیبانی نیاز دارد، او را کمک کنید) و تعداد زیادی اسباب بازی نرم در کنار خود و فرزندتان داشته باشید. یک اسباب بازی را انتخاب کنید و داخل جعبه بیندازید، کودک را تشویق کنید تا او هم این کار را انجام دهد. وقتی جعبه پر شد، فرزندتان جعبه را خالی و دوباره از نو پر می‌کند.
چرا این بازی مفید است؟ انجام این حرکات به تقویت مهارت‌های حرکتی کودک کمک می‌کند و او را به فعالیت وا می‌دارد. همچنین این بازی توانایی کودک برای خم شدن و رسیدن به اسباب‌بازی‌ها را بهبود می بخشد .

۵.    بازی تقلید


این بازی چیست؟ تقلید حرکات
چطور باید این بازی را انجام داد؟ فرزند خود را به صورت طاق باز بخوابانید و او را تشویق کنید تا هر چه شما انجام می‌دهید، او نیز انجام دهد. دستان خود را تکان دهید، سرتان را تکان دهید و یا اداهای خنده‌دار دربیاورید. وقتی که از شما تقلید می‌کند او را تشویق کنید  و آن کار را با شدت بیشتری تکرار کنید.
چرا این بازی مفید است؟ این بازی می‌تواند قدرت هماهنگی و همچنین قدرت ماهیچه‌ها را تقویت کند.

به آشنایی با فعالیت‌های کودکان در سنین دیگر نیاز دارید؟ در اینجا (لینکی وجود ندارد) با ایده‌های بیشتری درباره بازی کردن با فرزندتان در دوره قرنطینه کرونا آشنا شوید.


منابع:
https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/Pages/DevelopmentalMilestones-7-Months.aspx (Accessed December 18, 2017) 
Zentner M.‎ Eerola T.‎ Rhythmic engagement with music in infancy.‎ Proc Natl Acad Sci U S A 2010;‎ 107(13)‎;‎ 5768-73.‎ 
AustraliaCensus2016.pdf
آخرین بازبینی: مارچ ۲۰۲۰

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.