نشانه‌های گرسنگی و سیری نوزاد

نشانه‌های گرسنگی و سیری نوزاد - آیا فرزندم گرسنه است؟

وقتی زمان تغذیه فرزندتان می‌شود، چگونه می‌توانید بفهمید که چه زمانی باید شروع و چه زمانی باید به آن پایان دهید؟ کاملا ساده است، کودکتان با نشانه های گرسنگی و سیری نوزاد به شما خواهد گفت!

تمامی کودکان می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی گرسنه و چه زمانی سیر هستند. ممکن است در روزهای اول تعدادی از نشانه‌های گرسنگی و سیری نوزاد را متوجه نشوید و آن را از دست بدهید اما زمان زیادی طول نمی‌کشد تا بتوانید به سادگی این نشانه‌ها را تشخیص دهید.

 

آیا فرزندم هنگام گرسنگی گریه خواهد کرد؟

به طور معمول افراد فکر می‌کنند که گریه شیرخواران علامتی برای گرسنگی است. اما اگر کودک شما به دلیل گرسنگی گریه کند، به احتمال زیاد پیش از این مرحله نشانه‌های گرسنگی خود رابه شما نشان داده و گریه کردن آخرین نشانه گرسنگی او است و دراین صورت آرام کردن او برای گرفتن سینه و شیردهی بسیار دشوار خواهد بود.

پس به دنبال اولین نشانه‌های گرسنگی نوزاد باشید. مانند:

 

  • حرکت سریع چشم زمانی که هوشیار و آرام است
  • مکیدن مشتاقانه دست‌ها
  • گرد کردن دهان با چرخش سر و باز کردن دهان
  • صدا درآوردن با لب‌ها

اگر به این نشانه‌های گرسنگی پاسخ ندهید، کودک شروع به بی قراری و در نهایت گریه خواهد کرد.

نشانه‌های سیری نوزادان و شیرخواران این‌ها هستند:

  • تمایلی به ادامه خوردن ندارد
  • بعد از گرفتن آروغ نوزاد دیگر نمی‌خواهد شیر بخورد
  • آرام شده و اغلب به خواب می‌رود

 

علت گریه نوزاد

با گذشت زمان و صرف مدت زمان بیشتری با کودک، شما نشانه‌های گرسنگی و سیری نوزاد خود را می‌آموزید و تفاوت میان گریه‌های ناشی از گرسنگی، خستگی و یا درخواست عوض کردن پوشک را متوجه خواهید شد.
اگر کودک شما در هنگام گرسنگی هیچ یک از نشانه‌های گرسنگی را نشان نمی‌‌دهد، شیر دادن نباید اولین کار شما برای آرام کردن او باشد. روش‌های دیگری را برای آرام کردن او امتحان کنید، برای مثال او را در آغوش بگیرید، تکان دهید یا برایش آواز بخوانید. کودک به زودی نشانه‌های گرسنگی خود را به شما نشان می‌دهد و آن وقت می‌توانید به او شیر بدهید!

بعضی از کودکان در هفته‌های اول زندگی خود زیاد گریه می‌کنند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را آرام کرد. اگر کودک شما برای سه ساعت در روز بدون این‌که قابل آرام کردن باشد، گریه می‌کند و این کار را بیش از سه روز در هفته انجام می‎‌دهد، ممکن است علت آن کولیک نوزاد باشد. با پزشکتان در این مورد مشورت کنید. اگر فکر می‌کنید کولیک دارد، نیازی نیست شیردهی را متوقف کنید. در واقع، شیر مادر بهترین دارو برای کودکان مبتلا به کولیک است، زیرا حاوی مقادیر متعادلی از پروتئین وی (پروتینی که به راحتی قابل هضم است)، منیزیم و لاکتوز است که به بهبود وضعیت روده‌های کودک کمک می‌کند.

 

به غرایز فرزندتان و البته خودتان اعتماد کنید

چرا باید اجازه دهیم تا کودک در خصوص موضوعی با این اهمیت خودش تصمیم بگیرد؟ دکتر لیزا فرایز، دانشمند علوم رفتاری در مرکز تحقیقات نستله در سوییس، در این باره می‌گوید: "اگر زمانی که کودک نشانه‌های گرسنگی خود نشان می‌دهد به او شیر بدهید و زمانی که علامت سیری را نشان می‌دهد، شیر دادن را متوقف کنید، پاسخی به موقع به نیازهای کودک داده‌اید و توانایی طبیعی او در حس کردن سطوح گرسنگی خود تقویت کرده‌اید". "این موضوع به کودک کمک می‌کند تا در آینده دچار کمبود یا اضافه وزن نشود، زیرا کودک شما کسی است که می‌تواند در مورد غذای مورد نیاز خود تصمیم بگیرد. این رفتارهای تغذیه ای اولیه اهمیت زیادی دارند و نه تنها بر دوران شیرخواری بلکه بر تمام دوران کودکی او تاثیر می‌گذارند."

در حقیقت، تحقیقات اخیر نشان میدهد کودکانی که والدین آن‌ها نشانه‌های گرسنگی آنها را تشخیص نمی دهند، نسبت به کودکانی که والدین آن‌ها نشانه‌های گرسنگی را تشخیص می‌دهند و  فقط درهنگام بروز این نشانه‌ها به آنها شیر میدهند، در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی به میزان قابل توجهی دچار افزایش وزن می شوند. این موضوع می‌تواند در زمان شیردهی با شیشه شیر نیز اهمیت داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که از طریق شیشه شیر، شیر مادر را مصرف می‎‎‎‌کنند، افزایش وزن بیشتری نسبت به کودکانی دارند که مستقیما از سینه مادر شیر می‌خورند. این موضوع ممکن است به واسطه‌­ی اصرار بیش از حد مادران برای تمام کردن شیر و جلوگیری از هدر رفتن شیر باشد که معمولا بدون در نظر گرفتن نشانه های سیری کودک رخ میدهد. مطالعه‌ دیگری نشان می‌دهد مادرانی که کودکان خود را تشویق به تمام کردن شیر می‌کنند در سال‌های بعد به میزان بیشتری نسبت به سایر مادرها در جهت تمام کردن غذا به کودکشان فشار می‌آورند. این مطالعات، اهمیت تکامل عادات غذایی سالم در مادر و کودک را در سال‌های اولیه زندگی کودک نشان می‌دهد.

اگر کودکان مجبور به خوردن شوند، با احتمال بیشتری در سال‌های آینده بدغذا می‌شوند. این نیز یکی دیگر از دلایلی است که به واسطه‌ی آن باید به فرزندتان نشان بدهید که به نشانه های گرسنگی و سیری نوزاد خود اهمیت می‎‌دهید. شما با این کار به کودکتان رفتارهای تغذیه‌ای سالم را می‌آموزید، رفتارهایی که آثاری دراز مدت بر رشد و تکامل سالم کودک دارند.

مطلب پیشنهادی: با کودک بد غذا چه کنیم

چرا عادت‌های غذایی کودک به طور ناگهانی تغییر می کند؟

گرسنگی کودک شما با نیازهای او انطباق پیدا می‌کند. بنابراین، ممکن است زمان‌هایی برسد که کودک بیشتر از حالت عادی غذا بخورد، این موضوع ممکن است به سادگی و به واسطه‌ی تحولات ناگهانی بدن او در زمان رشد و نیازش به سوخت و انرژی بیشتر رخ دهد و امری کاملا طبیعی محسوب می‌شود.

 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.