پروتئین در تغذیه نوزاد

پروتئین در تغذیه نوزاد - زیاده‌روی در یک چیز خوب؟

پروتئین در تغذیه نوزاد اهمیت یادی دارد و عدم مصرف پروتئین کافی در ۱۰۰۰ روز اول زندگی فرزند شما می‌تواند آثاری منفی بر سلامت او به جای بگذارد، اما مصرف بیش از حد آن نیز تاثیر مشابهی دارد. خوشبختانه، شیر مادر مقدار کافی از پروتئین مورد نیاز کودک را فراهم می‌کند.

پروتئین در تغذیه نوزاد

بهترین راه‌حل برای اطمینان از اینکه کودک شما مقدار مناسبی پروتئین دریافت می‌کند، تغذیه با شیر مادر است. شیر مادر بهترین منبع پروتئین و سایر مواد مغذی برای کودکان است، زیرا با نیازهای متغیر کودک مطابقت می‌یابد. این یعنی دیگر نیاز نیست نگران کم یا زیاد بودن پروتئین شیر خود باشید.

واقعیت این است که فرزند شما برای رشد سالم به پروتئین نیاز دارد. در حقیقت او به ازای هر کیلوگرم از وزن خود، نسبت به شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد. با این وجود، پروتئین بیش از حد در تغذیه نوزاد نیز می‌تواند آثاری منفی بر سلامتی کودک داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند، کودکانی که پروتئین بیش از اندازه مصرف کرده‌اند، به سرعت دچار اضافه وزن می‌شوند و این چربی‌های اضافه ممکن تا سال‌ها بعد نیز آن‌ها را همراهی کند. برخلاف عقیده‌ی رایج میان بعضی افراد، یک کودک چاق سالم‌تر از کودکی با وزن طبیعی و سالم نیست.

 

 جلوگیری از مشکلات سلامتی در حال و آینده

دکتراویلین اسپیوی، دارای مدرک دکترای تغذیه و محقق این حوزه در نستله می‌گوید:

"کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به میزان کمتری دچار عفونت‌های رایج کودکان نظیر اسهال، سرماخوردگی‌های جدی یا عفونت گوش و گلو می‌شوند. همچنین شواهد علمی زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند رشد سالم کودک به تغذیه از شیر مادر مرتبط است، این رشد، شامل تکامل مغز کودک بوده و در آینده موجب سخنوری بهتر، افزایش هوش و عملکرد تحصیلی بهتر می‌شود."

پروتئین شیر مادر با فراهم کردن عوامل ایمنی مورد نیاز بدن و همینطور آمینو اسیدها برای تکامل مغز، نقش مهمی را در سلامت کودک ایفا می‌کند.

 

 پروتئین‌های بی نظیر

دکتراویلین اسپیوی می‌گوید:

"تغذیه با شیر مادر با میزان مناسب افزایش وزن در دوران کودکی و همینطور رشد مناسب مطابق با منحنی رشد در ارتباط است. این موضوع تا حدی به دلیل سطح مناسب‌ پروتئین موجود درشیر مادر است . شیر مادر تاثیرات مراقبتی متعادل اما پیوسته‌ای در جلوگیری از چاقی مفرط کودک در آینده دارد."

ترکیبی از مطالعات نشان داده‌اند که در هنگام نام نویسی مدرسه، کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند نسبت به آن‌هایی که شیر مادر نخورده‌اند ۲۰ درصد کمتر دچار اضافه وزن (و ۲۵ درصد کمتر دچار چاقی مفرط) هستند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از چاقی مفرط در کودکان

مدت زمانی که شما به فرزندتان شیر می‌دهید نیز تاثیرگذار است. "هر چقدر زمان طولانی‌تری کودک با شیر مادر تغذیه شود، خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی او در سن پنج تا شش سالگی کاهش می‌یابد." متخصصان سلامت عمومی دریافته‌اند که مقابله با چاقی یا مسائل مربوط به وزن دوران کودکی، روشی بسیار مهم برای کاهش مشکلات سلامتی در دوران خردسالی و بزرگسالی محسوب می‌شود. "تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای اطمینان یافتن از رشد سالم کودک محسوب می‌شود."

 

برنامه‌ شما

باید: در شش ماه اول زندگی کودکتان، به صورت انحصاری او را با شیر خودتان تغذیه کنید. شیر مادر حاوی مقادیر و کیفیت مناسبی از پروتئین مورد نیاز نوزاد است که همگام با رشد کودک، با نیازهای در حال تغییر او وفق پیدا می‌کند.

نباید: در سال اول، از تغذیه کودک خود با شیر گاو خودداری کنید. این شیر پروتئین بیشتری پروتئین مورد نیاز نوزاد و شیر خودتان دارد که برای سیستم گوارشی نابالغ کودک مناسب نیست.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.