شیر مادر سرشار از مواد مغذی است

شیر مادر همه مواد مورد نیاز کودک را دارد: نیازهای تغذیه‌ای کودک مرا به طور کامل پاسخ می‌دهد و ترکیبات آن در طول ماه‌ها و با توجه به تغییرات نیازهای کودک من، تغییر می‌کند. و فکرش را که می‌کنم می‌بینم چه چیزی درست کرده‌ام!

۱۳۹۶//

با دادن شیر خود به فرزندتان دقیقاً وعده غذایی کامل (شامل پیش غذا، غذا و دسر) مورد نیاز برای رشد کامل او در هفته‌های آغازین پس از تولد را تأمین می‌کنید. در حقیقت، شیر مادر برای رشد کامل کودک از همان زمان تولد سازگار است. برای اثبات آن نیز می‌توان گفت مادرانی که فرزندشان را پیش از موعد به دنیا می‌آورند، دارای شیر غنی‌تری از نظر اسیدهای چرب هستند تا شیرشان نیازهای کودک نارس را برای تکامل ذهنی تامین کند.

شیر مادر در سه مرحله

ترکیب شیر شما با گذر روزها و هفته‌ها تغییر می‌کند.

  • چند روز آغازین: پس از تولد، کودک از شیری غلیظ و زرد رنگ که هضم آسانی دارد، تغذیه می‌شود. به آن شیر آغوز یا کلستروم می‌گویند که مادر از سه ماهه دوم حاملگی در بدن خود تولید می‌کند. این مایع غنی از پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌ها، بهترین غذای نوزاد تازه به دنیا آمده است. همچنین به کودک در دفع مدفوع اولیه (مکونیوم) کمک به‌سزایی می‌کند. نوزاد باید سریعاً و بدون معطلی با شیر آغوز تغذیه شود. نگران میزان کم آغوز تولید شده نباشید (بین ۲۰ تا ۴۰ میلی لیتر در هر بار شیر دادن): این میزان دقیقا معادل مقدار مورد نیاز نوزاد است.
  • روز سوم/چهاردهم: شیر آغوز به «شیر انتقالی» تبدیل خواهد شد. این مایع تقریبا نارنجی رنگ است و پروتئین کمتری دارد و میزان لاکتوز (قند)، لیپید (چربی ها) و کلسیم در آن بیشتر است. در این مرحله شیر بیشتری نیز تولید می‌شود. چه طور می‌توانید بفهمید این اتفاق دارد می‌افتد؟ پستان شما گرم و سفت می‌شود و ممکن است حتی حس گز گز شدن داشته باشید. نکته: هرچه بیشتر شیر بدهید، شیر بیشتری خواهید داشت.
  • در انتهای هفته دوم: شیر شما  به شیر کامل تبدیل می‌شود. رنگ سفید مایل به آبی داشته، شفاف بوده و حاوی تمام موادی است که کودک نیاز دارد: آب، پروتئین، کربوهیدرات (که ۹۰% آن برای رشد مغز، از لاکتوز تشکیل شده است)، لیپیدها (شامل اسیدهای چرب ضروری)، مواد معدنی (کلسیم، آهن، فسفر و ...) و ویتامین‌هایی از تمامی گروه‌ها. توصیه می‌شود  با مشورت پزشک از ویتامین D (در مدت حاملگی) و ویتامین K(بعد از حاملگی) استفاده کنید .

شیر مادر غذایی کامل و کاملاً متعادل

  • رنگ و غلظت شیر مادر، نه‌تنها هفته به هفته، بلکه در زمان‌های مختلف روز و حتی در طول یک وعده شیردهی نیز تغییر می‌کند.

میزان لاکتوز در صبح و لیپیدها در حوالی ظهر و پروتئین در عصر در ترکیب شیر زیاد می‌شوند. این مورد یکی از دلایل مهمی است که نشان می‌دهد چرا باید در هر زمان و هر مقدار که کودک شیر خواست  به او شیر بدهید، تا انواع مواد مغذی را که برای رشد به آن نیاز دارد دریافت کند.

  • شیر مادر همچنین بر اساس میزان میل کودک در طول وعده شیردهی تغییر می‌کند. در ابتدا، مایعی تقریباً شفاف است و بیشتر آب و شکر است تا تشنگی و گرسنگی کودک شما را رفع کند. با مکیدن کودک، شیر از نظر افزایش لیپیدها و پروتئین جهت تامین انرژی مورد نیاز برای رشد کودک غلیظ‌تر  و غنی‌تر میشود. در انتهای شیردهی، میزان لیپیدها چهار برابر شده است تا رضایت کودک پرخور را در پی داشته باشد. به لطف حس سیری، کودکتان یاد می‌گیرد تا اشتهایش را تنظیم کند. به همین دلیل، باید اجازه دهید کودکتان تا زمانی که خودش سینه شما را رها نکرده که نشانه‌ای برای تعویض پستان یا سیر شدن اوست ، تغذیه شود.

شیر مادر با نیازهای مادر نیز مطابقت پیدا می‌کند

آیا دوقلو حامله هستید؟ اگر اینچنین است، نگران ظرفیت بدنتان برای شیردهی به دو کودک در آن واحد نباشید. شما تقریباً دوبرابر شیر تولید خواهید کرد. اگر به هر دلیلی قادر نیستید با هر دو پستان شیر بدهید، پستانی که با آن شیر می‌دهید، دوبرابر شیر تولید خواهد کرد. تا زمانی که رژیم غذایی مناسب را حفظ کنید، شیر شما نیازهای کودکانتان را برطرف خواهد کرد. توجه داشته باشید که خوردن بیشتر شیر گاو، شیر شما را بیشتر نمی‌کند!

تنها قاعده آن است که اجازه دهید فرزندتان در شیردهی و تغذیه تصمیم‌گیرنده باشد. هم به خودتان و هم به کودکتان ایمان داشته باشید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.