فواید تغذیه با شیر مادر برای کودک

باید فرزندم را با شیر خودم تغذیه کنم؟ خیلی دوست دارم، اما چندان هم مطمئن نیستم! ظاهرا تغذیه با شیر مادر فواید بسیاری برای کودکان دارد. این فواید چه چیزهایی هستند؟

۱۳۹۶//

برای سلامت کودکتان مفید است

طبیعت به خوبی می‌داند چه کاری انجام بدهد. شیر مادر بهترین تغذیه برای شیرخواران است و تا به امروز هزاران اثر مفید آن بر رشد و تکامل سالم شیرخواران به اثبات رسیده است. شیری که توسط مادر تولید می‌شود تمامی نیازهای تغذیه‌ای کودک را تأمین می‌کند و احتمال بروز آلرژی را کاهش می‌دهد. دارای مقادیر متناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و اسید‌های چرب ضروری است که در به تعادل رساندن تکامل مغز و دستگاه عصبی کودک در ماه‌های اول لازم هستند.

هضم شیر مادر بسیار راحت‌تر از هضم شیر خشک است و برای سیستم گوارش کودکان نیز بسیار ایده‌آل است و احتمال بروز یبوست، اسهال و نفخ را کاهش می‌دهد. نتیجه تغذیه آن اغلب گریه کم‌تر و شب‌هایی آرام‌تر خواهد بود، هم برای کودکان و هم برای والدین!از دیگر فواید شیر مادر این است که سرشار از پادتن‌های دوران بارداری است، درنتیجه موجب تقویت سیستم ایمنی نابالغ کودکان می‌شود. برای همین هم است که آن دسته از کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقابل عفونت‌های باکتریایی و دیگر بیماری‌های رایج میان کودکان ، عفونت گوش و  سرماخوردگی  که در بین کودکان معمول است، مقاوم‌تر هستند. علاوه‌بر‌این، آن دسته از کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند حساسیت‌ غذایی کمتری نسبت به کودکانی دارند که با شیر  خشک  و یا گاو تغذیه می‌شوند.شیر مادر برای تکامل حس چشایی کودکان نیز مفید است، چراکه طعم شیر شما متناسب با برنامه غذاییتان و غذاهایی که می‌خورید تغییر می‌کند (شیرین، تند و ...). کودک شما متوجه این رایحه‌های متنوع می‌شود و همین به او کمک می‌کند تا حس چشایی آن‌ها رشد کند. کودک شما عاشق آن می‌شود.در نهایت، ازآنجایی‌که ترکیبات شیر شما متناسب با نیازهای فرزندتان تغییر می‌کند (در ابتدا مایع‌تر است و هرچه پیش می‌رود، غلیظ ‌تر می‌شود تا فرزندتان احساس سیری کند)، کودک شما به‌اندازه کافی شیر می‌خورد و وقتی سیر شود، دست از شیر خوردن می‌کشد. کودکتان را تصور کنید که روی دستان شما خوابش برده است و هنوز یک قطره از شیردر گوشه لب او باقی مانده است ...

شیر دادن به دلبندتان باعث ثبات عاطفی او می‌شود

یکی از مهم ترین اثرات شیردهی تثبیت شرایط عاطفی و روحی سالم شیرخوار است.

«زمانی که به فرزندم شیر می‌دهم، همه چیز محو می‌شود و تنها من و فرزندم در یک حباب کوچک با هم هستیم». تغذیه کودکان با شیر مادر، با همه نگاه‌ها و لبخندها و کلمات آرامش‌بخش، بهترین زمان برای شکل‌گیری ارتباط بین مادر و فرزند است. این نزدیکی جسمی همان احساس امنیت و اطمینان درون رحم مادر را برای کودکان به‌همراه خواهد داشت. شیر دادن به کودکتان تنها به‌معنا و هدف سیر کردن او نیست. این کار به او کمک می‌کند تا آرام بگیرد و حتی بخوابد. این که او را در آغوش می‌کشید و به او غذا می‌دهد مثل پتوی آرامش‌بخشی می‌ماند که برای ثبات عاطفی و روانی او مفید است و بدون هیچ محدودیتی می‌تواند استفاده شود!

تا چه مدت باید به فرزندم شیر بدهم؟

آیا باید تا ۱ ماه، ۳ ماه، ۶ ماه یا بیشتر به او شیر بدهم؟ سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای کودکی که به تازگی متولد شده‌ است توصیه می‌کند یعنی در شش ماه اول باید به فرزندتان غذا یا نوشیدنی دیگری ندهید. آیا تصور اینکه ۶ ماه به صورت انحصاری به فرزندتان شیر بدهید برای شما سخت است؟ البته که می‌دانیم، هر چه مدت زمان بیشتری فرزندتان شیر بخورد، به همان اندازه فوایدش برای او بیشتر خواهد بود.

براساس توصیه های بین المللی ، پس از شروع تغذیه تکمیلی در پایان شش ماهگی، شیر دهی باید تا دو سالگی و گاهی بعد از آن هم ادامه یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و فرزند، به مقاله فواید تغذیه با شیر مادر مراجعه کنید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.