بازگشت به خانه پس از زایمان

بازگشت به خانه پس از زایمان - آیا از پس این کار برمی‌آیم؟

پس از زایمان مشتاقانه منتظرم تا با فرزندم به خانه برگردیم، اما سؤالات زیادی ذهنم را درگیر کرده‌اند ... آیا مادر خوبی خواهم بود؟ چطور می‌تونم از پس همه چیز بربیایم؛ خرید و تمیز کردن و بچه‌داری؟ و رابطه زناشویی من و همسرم به چه شکل خواهد بود؟

۱۳۹۶//

پس از زایمان زمانی ‌که در بیمارستان هستید، وقتی حمام می‌روید و یا استراحت می‌کنید همواره کسی هست که از فرزندتان مراقبت کند. و حتی اگر کوچک‌ترین مشکلی هم داشته باشید می‌توانید خیلی راحت کمک بگیرید. اما در خانه، اوضاع کاملاً فرق می‌کند! در میان مراقبت از کودک و مدیریت منزل و زندگی زناشویی، گم می‌شوید. در این اوضاع، کمی نظم و برنامه‌ریزی، کمی هم عدم وابستگی و شوخ طبعی به کارتان خواهد آمد. فقط کافی است طبق این دستورالعمل و راهنما عمل کنید!

۴ توصیه برای اینکه بازگشتتان به منزل آرام و فوق‌العاده باشد

  1. مطمئن شوید برنامه بازگشتتان به خانه همراه با نوزاد و وسایل و همه‌چیز را از قبل تنظیم کرده باشید. بدون آمادگی قبلی ترخیص شما از بیمارستان و بازگشتتان به خانه چندان هم راحت نخواهد بود. آرام باشید و اجازه دهید همسرتان بقیه کارها را انجام دهد و مطمئن باشید که از پس این کار برمی‌آید.
  2. اطمینان حاصل کنید که از قبل یخچال و فریزرتان را برای چند روز پر کرده‌اید، مطمئنا دلتان نمی‌خواهد به‌محض بازگشت به منزل مجبور باشید به خرید بروید. همین قانون در مورد وسایل بچه هم صدق می‌کند: پوشک، لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی او همه و همه باید آماده و دم دست باشند. اگر چیزی کم دارید بهتر است از دوستتان بخواهید تا به شما کمک کند یا تماس بگیرید تا برای شما آن را به خانه بیاورند (شیوه‌ای عالی برای چند هفته اول).
  3. خانه جدید فرزندتان را با حوصله به او معرفی کنید، اتاق او، اتاق خودتان و ... این می‌تواند زمان خاصی باشد تا در کنار هم از آن لذت ببرید.
  4. فراموش نکنید که باید استراحت کنید! اجازه دهید تا همسر و دوستان و مادرتان غذا را آماده کنند، کارهای خانه را انجام دهند و مراقب فرزندهای دیگرتان باشند. شما مستحق این هستید که خوب و آرام استراحت کنید!

توصیه‌هایی برای حفظ آرامش و تمرکزتان

از راه رسیدن یک فرشته کوچک ممکن است برنامه همیشگی و روزانه شما را تغییر بدهد، اما دلیل نمی‌شود که خودتان را فراموش کنید! هر روز زمانی را برای خودتان کنار بگذارید. حتی ۱۰ دقیقه هم برای پاک کردن ذهن و نگرانی‌هایتان خوب است.

رازی که به شما کمک می‌کند گیج نشوید: کارها را اولویت‌بندی کنید و به دیگران واگذار کنید. به‌تنهایی از پس همه کارها برنمی‌آیید! نگران نباشید با این کار قرار نیست جایزه بهترین مادر دنیا را از دست بدهید، بدانید که این استراحت برای خود شما و نقاهت بعد از زایمان و سلامت عقل و ذهنتان در مقابل مسئولیت‌های جدیدی که دارید ضروری است.

یک راز دیگر: اگر خسته هستید، با این که مهمانی و ملاقات با افراد می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد، یا این ملاقات‌ها را کوتاه کنید یا از آن‌ها بخواهید زمانی دیگر زحمت بکشند و برای ملاقات شما و کودکتان بیایند. مطمئناً دوستان و خانواده‌تان درکتان خواهند کرد!

اگر احساس می‌کنید که افسردگی بعد از زایمان به سراغتان می‌آید یا فکر می‌کنید کنترلتان را از دست می‌دهید، به‌هیچ‌عنوان احساس گناه نکنید، این اتفاقی است که برای همه مادرها می‌افتد. اصلا مردد نباشید و از دیگران کمک بخواهید. ماما، متخصص اطفال و حتی پزشکتان همگی می‌توانند از شما حمایت کنند و اطمینان خاطری برای شما باشند، همچنین همسر و دوستانی که خودشان هم بچه دارند می‌توانند قوت قلبی برای شما باشند.

قاعدگی، میل جنسی ...: جواب‌های صحیح و واقعی می‌خواهم

به خانه برگشته‌اید و کلی هم سؤال با خودتان آورده‌اید. بدن شما تغییر کرده است و مدت زمانی طول می‌کشد تا به حالت طبیعی و نرمال خود بازگردید. خون‌ریزی اندک در اوایل زایمان (Lochia) طبیعی است و تا ۲ هفته طول می‌کشد. اگر تب و درد دارید و یا اگر سزارین شده‌اید و درد ادامه دارد بهتر است این موارد را با متخصص زنان و زایمان مطرح کنید.

بازگشت دوران قاعدگی با اینکه کمی ترسناک است اما کاملا طبیعی است. بعد از زایمان و زمانی‌که هورمون‌ها به حالت طبیعی بازگشتند، عادت‌های ماهانه شما دوباره آغاز می‌شوند. معمولا ۶ هفته بعد از زایمان و اگر به نوزادتان شیر می‌دهید حتی دیرتر (تا ۳ ماه بعد) بازمی‌گردند.

۶ هفته بعد از زایمان، مناسب‌ترین زمان برای شروع مراقبت‌های بعد از زایمان است. ممکن است متخصص زنان و زایمان برای شما ۱ یا ۲ جلسه در هفته تجویز کند. اما برای شروع فعالیت‌های فیزیکی بهتر است تا پایان این جلسات صبر کنید.

در مورد رابطه زناشویی بهتر است چند هفته‌ای صبر کنید. دررابطه با پیشگیری از بارداری هم با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید! در مورد ورزش نیز همینطور، کمی صبور باشید ...

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.