استقلال کودک در غذا خوردن

استقلال کودک در غذا خوردن

در حال حاضر شما وارد مرحله استقلال کودک در غذا خوردن شده‌اید. کودک نوپای شما سعی دارد خودش غذا بخورد و احتمالا شما هم به کثیف کاری او در هنگام غذا خوردن عادت کرده‌اید!

۱۳۹۶//

در حال حاضر شما وارد مرحله استقلال کودک در غذا خوردن شده‌اید و کودک نوپای شما سعی دارد خودش غذا بخورد و احتمالا شما هم به کثیف کاری او در هنگام غذا خوردن عادت کرده‌اید! منتظر این چیزها باشید: حالا که دیگر مهارت‌های حرکتی دست‌ها و انگشتانش پیشرفت کرده‌اند، احتمالا اصرار می‌کند تا خودش با دست غذا بخورد، نه اینکه شما به او غذا بدهید. حتما به او اجازه این کار را بدهید، زیرا برای تقویت مهارت "تنها غذا خوردن" کودک بسیار عالی است.

در این مرحله کودک شما دیگر می‌تواند از بسیاری از ظروف سر میز استفاده کند. فرزندتان کم‌کم می‌تواند از فنجان بنوشد و با وجود اینکه چندان در استفاده از قاشق پیشرفت نکرده‌ است، از تلاش خود لذت می‌برد. به او در پر کردن قاشق و رساندن آن به دهانش کمک کنید. فراموش نکنید او را تشویق کنید و وقتی کارش را به درستی انجام داد، او را از این موضوع باخبر کنید.

راهکارهای عملی برای کمک به کودکتان

  • همه کودکان یکسان نیستند، بنابراین نگران نباشید اگر کودک شما همه این مهارت‌ها را یاد نگرفته‌است. هنوز راه‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید کودک نوپای در حال رشدتان را حمایت کنید.
  • به او دو قاشق بدهید. یکی را شما بگیرید و دیگری را به او بدهید. به او نشان دهید که چطور باید از آن استفاده کند و نگاه کنید که چطور کار شما را تقلید می‌کند. اگر سعی کرد قاشق شما را بگیرد، قاشق خود را با او عوض کنید و به او اجازه دهید تا با قاشق شما امتحان کند.
  • غذایی برای کودکتان آماده کنید که به راحتی بتواند آن را با دست کنترل کند. غذایی که به کودکتان می‌دهید باید از نظر اندازه و بافت به گونه‌ای باشد که راحت روی قاشق قرار بگیرد. برای اینکه یادگیری را برای او راحت‌تر کنید، می‌توانید غذاهایی انتخاب کنید که مخصوص کودکانی که در حال یادگیری غذا خوردن هستند تهیه شده ‌است.
  • وسایل مناسبی برای غذا خوردن فرزندتان داشته باشید. به کودکتان وسایلی بدهید که دسته‌های نرم و بزرگی داشته باشند و به راحتی نگه داشته شوند. توجه کنید که نوک چنگال ضخیم و کند باشد. بشقاب‌های لبه‌دار را برای او انتخاب کنید تا غذا خوردن برای کودک راحت تر باشد. بشقاب‌هایی که در زیر آن‌ها حلقه‌های مکشی وجود دارد به خوبی سر جای خود می‌مانند.
  • از قاشق و چنگال‌های پلاستیکی و یک‌بار مصرف استفاده نکنید – چرا‌که به‌سادگی می‌شکنند و ممکن است باعث خفگی کودکتان شوند. همچنین لبه‌های این قاشق و چنگال‌ها تیز است و ممکن است بدن فرزندتان را خراش دهند.

تمرین زیاد نتیجه فوق‌العاده‌ای می‌دهد

هنگامی که کودک شما مشغول غذا خوردن است، صبور باشید و اجازه بدهید مهارت‌های غذا خوردن را در خود تقویت کند، به جای اینکه به سرعت به کمک او بروید. هرگاه کاری را به درستی انجام داد بهتر است او را متوجه این موضوع کرده و تشویقش کنید.

تقلید بهترین شکل تمجید است

فرزندتان می‌خواهد دقیقا شبیه شما باشد – او همیشه کارهای شما را می‌بیند تا هرکاری که انجام می‌دهید را یاد بگیرد. باتوجه به این توصیه‌ها، در هنگام غذا خوردن الگوی خوبی برای کودکتان باشید:

  • او را در بحث‌های خود مشارکت دهید.
  • در مقابل او انواع متنوعی از غذاهای سالم را بخورید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.