زمان حرف زدن کودک

زمان حرف زدن کودک و آموزش حرف زدن به او

شنیدن اولین کلمه‌هایی که فرزندم ادا می‌کند ... حتی با فکر کردن به این موضوع بسیار ذوق‌زده می‌شوم و حس غرور می‌کنم. چطور می‌توانم در طول این تغییرات هیجان‌انگیز به فرزندم کمک کنم؟

۱۳۹۶//

اگر بخواهیم زمان حرف زدن کودک را مشخص کنیم باید بگوییم کودک شما برای رسیدن از اصوات بی‌معنی به کلمات ترکیبی و عباراتی با فعل و فاعل و مفعول به ۳ سال زمان نیاز دارد. در طول این بازه زمانی شما هم مثل هر پدر و مادر دیگری در جهان قبل از اینکه در فهم و رمزگشایی زبان او ماهر شوید، با شنیدن اولین اصوات فرزندتان ذوق خواهید کرد و در نهایت از سرعت و روند پیشرفت صحب کردن کودک شگفت زده خواهید شد. در ادامه راهنمای فرآیند یادگیری زبان در کودکان را برای شما آورده‌ایم.

گاگا، دادا، .... مامان!

بعد از خروج از رحم، فرزند شما صدای بسیار بلندی دارد، هرکس که صدای گریه‌هایش را شنیده حتماً این موضوع را تأیید می‌کند! اولین صداها و آواهای کودکان در سراسر دنیا یکسان است؛ چراکه تنها می‌توانند حروف صدادار را ادا کنند. فرزند شما همین الآن هم از زبان مادری‌اش استفاده می‌کند. از همین روست که شما نقش اساسی در آموزش حرف زدن به کودک دارید و باید از همان ابتدا زایمان خیلی واضح و ساده با فرزند خود صحبت کنید.

اولین صداهای فرزند شما همراه با شکلک‌ها و زبان‌بدنی او خواهد بود، که معناهای زیادی هم پشت آن مخفی است.

یک قهقهه و لبخندی بزرگ از روی شادی و ذوق، یک «اِه» مشکوک و صداها و حالت‌های نه‌چندان مفهوم، گاگا کردن‌های رضایت‌مندانه بعد از شیر خوردن، گریه کردن‌ها و بی‌قراری‌ها ... نگران نباشید به‌تدریج یاد می‌گیرید که زبان بدن، گریه‌ها و صداهایی که تولید می‌کند را رمزگشایی کنید.

۶ تا ۸ ماهگی: در این مرحله فرزند شما متوجه چیزی می‌شوند که قرار است زندگی او را دگرگون سازد! متوجه می‌شود که وقتی حرف می‌زند، پدر و مادربه او جواب می‌دهند. فرزند شما در استفاده از صدا و آوا مهارت بالایی کسب کرده است، اصلاً مهم نیست اگر معنای آن چندان هم واضح و مشخص نباشد. نکته مهم و قابل توجه این است که دیگر متوجه اصول برقراری ارتباط با دیگران شده‌ است. کلمات و معنای آن‌ها نیز به‌تدریج و کم‌کم در مغز کوچک او شکل می‌گیرند.

۸ تا ۱۲ ماهگی: «کیکبالاخره  کودک شما  می‌تواند نظر خود را بیان کند و به‌خوبی نیز ارتباط برقرار می کند. اینجاست که کودک شما برای اولین مرتبه شما را «مامان» و «بابا» صدا می‌کند. حالا چه کسی را قرار است زودتر صدا کند؟

برای آموزش حرف زدن به کودک و تحریک و انگیزش او بهتر است از همان ابتدا با او صحبت کنید و از دنیای اطراف برایش تعریف کنید، اسم اشیاء و شرایط و حالات مختلف را بازگو کنید. یادتان باشد که او همه‌چیز را به‌خاطر می‌سپارد!

۵، ۱۲ و خیلی زود ۱۰۰ کلمه، دایره لغات کودکان خیلی سریع گسترش می‌یابد!

۱۲ تا ۲۰ ماهگی: دیگر صحبت کردن آن‌ها، اگرچه ابتدا تنها با چند کلمه ساده و کاربردی، اما به‌هرحال شروع می‌شود تموم شد»، «نه»، «بیشتر» و ...) که این امر نشان از تغییر شرایط دارد. فرزند شما نام‌آواهای موردعلاقه‌اش را تکرار می‌کند .کم‌کم متوجه می‌شوید که فرزندتان می‌تواند دو کلمه را پشت سر هم و برای بیان وضعیت و یا شرایطی که تغییر کرده استفاده کند مثل «مامان رفت».

البته الآن بیشتر از اینکه حرف بزنند می‌فهمند. می‌توانید با نگاه کردن به تصاویر کلمات و حروف و یا خواندن شعر و لالایی آن‌ها را به حرف زدن تشویق کنید. مهم‌تر این است که کاملاً طبیعی (نه به‌صورت بچه‌گانه) با آن‌ها صحبت کنید، چراکه بهترین شیوه برای وسیع‌تر کردن دایره لغات آن‌ها و وسوسه کردن حس کنجکاوی آن‌ها همین است.

کلمات، جملات... آغاز مکالمه!

در ۲ سالگی، می‌توانند به خوبی از زبان استفاده کنند و متوجه آن بشوند! البته این مرحله در کودکان مختلف، فرق می‌کند. در این سن، فرزند شما هر روز یک کلمه جدید یاد می‌گیرد و برخی اوقات هم استفاده از همه آن‌ها برایش سخت خواهد بود! الآن به‌درستی اشیاء را نام می‌برد و شنیدن حرف‌های دیگران هم برایش جالب است.

کارنامه کودک شما غنی‌تر می‌شود و کم‌کم برای برقراری ارتباط با دیگران صحبت می‌کند. از این فرصت نهایت استفاده را بکنید و برای او کتاب داستان بخوانید و از اتفاقاتی که در اطرافش می‌افتد بگویید. فرزند شما دیگر به یک زبان‌آموز پروپا قرص تبدیل شده است!

۲ تا ۳ سالگی: کودک شما متوجه می‌شود که کلمات به یکدیگر مربوط هستند، چه کشف بزرگی! معمولاً در ابتدا جملاتش قبل از ضمیر و کلمات اشاره‌ای از فعل استفاده می‌کند. الآن دیگر می‌تواند بگوید «من»، اگرچه مدت‌هاست که فردیت و هویت خود را کشف کرده است.

دیدگاه

«پسر بزرگم ۵ ساله است و مترجم رسمی پسر کوچکم لوک که به‌تازگی ۲ ساله شده! اینکه چطور با زبان بی‌زبانی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و همدیگر را می‌فهمند واقعا حیرت‌آور است. لوک از کلمات دادا، بابا، گاگا استفاده می‌کند و برادر بزرگش آن‌ها را برای ما ترجمه می‌کند. لوک می‌گوید: «ماس خواس» و آدریان ترجمه‌اش می‌کند: «او ماست می‌خواهد». از دست این دو برادر، آن‌ها خیلی بامزه‌اند!» 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.