شروع غذای کمکی

شروع غذای کمکی و تغذیه کافی

و با شروع غذای کمکی فرزندم را کم کم با غذای جامد آشنا کردم. اگرچه، هنوز مطمئن نیستم که بهتر است خودم برای او پوره و کمپوت درست کنم و یا از انواع محصولات تجاری غذای کودک استفاده کنم. در حال حاضر، از هر دو استفاده می‌کنم که تا به اینجا برای من بسیار کاربردی و مفید بوده است!

۱۳۹۶//

هیچ دلیلی وجود ندارد که خودتان را بابت این که از غذای آماده تجاری برای تغذیه فرزندتان استفاده می‌کنید، اذیت کنید و یا حتی عذاب وجدان داشته باشید. هر نوع غذایی فواید خاص خود را دارد و صحیح نیست که فرزندتان و یا حتی خودتان را از آن‌ها محروم کنید. نکته‌ مهم این است که تا آنجاییکه امکان دارد با فراهم کردن غذایی که کودک شما آن را دوست دارد  زندگی را برای خودتان آسان کنید.

من خودم این غذا را آماده کردم!

وقتی زمان شروع غذای کمکی فرا رسید ابتدا مطمئن شوید که تمامی وسایل مورد نیاز را دارید. بهترین کار این است که ابتدا یک غذاساز مخصوص غذاهای کودک تهیه کنید (یا اینکه از یکی از دوستانتان قرض بگیرید). این دستگاه جادویی تنها با فشردن یک کلید می‌تواند در یک چشم برهم زدن مواد غذایی را یخ‌زدایی، داغ، بخارپز و پوره کند! خوشبختانه، در صورتی ‌که نمی‌خواهید این هزینه را بکنید، راه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از یک دستگاه بخارپز استفاده کنید (که بصورت خودکار و زمانی ‌که شما مشغول بازی با فرزندتان هستید، غذا را آماده می‌کند وعلاوه‌بر‌این‌ها می‌توانید از مخلوط‌کن هم کمک بگیرید (تنها لازم است مواد غذایی را به‌اندازه‌ای ریز و نرم کند که مناسب کودکان باشند) و همه چی خیلی زود آماده می‌شود! 

می توانید غذا را برای چند وعده درست کنید و غذای اضافی را در فریزر نگهداری کنید. بهتر است همیشه یک وعده غذای آماده داشته باشید. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که بخواهید بعد از یک روز طولانی کاری و در دقیقه ۹۰ برای کودک خسته و گرسنه خود غذا درست کنید.

زمانی که برای خرید می‌روید غذاهایی که می‌‌خواهید در طول هفته آینده درست کنید را مدنظر داشته باشید. این کار بهترین شیوه برای این است که مطمئن شوید برنامه غذایی فرزند شما کاملا متنوع است. حتی می‌توانید یک برنامه غذایی هفتگی هم داشته باشید، یک چیزی مثل برنامه هفتگی دوران مدرسه اما کاملا کاربردی.

زمانی‌که برای خرید مواد غذایی می‌روید به این فکر کنید که چطور می‌توانید از این مواد غذایی در دستور پخت‌های مختلف در طول هفته استفاده کنید (سیب‌زمینی به‌صورت پوره شده همراه با مرغ و ...). در مورد مواد غذایی هم بهتر است سبزیجات و میوه‌های فصل را انتخاب کنید، چراکه نه تنها ارزان‌تر هستند، بلکه ویتامین بیشتری هم دارند! البته از سبزیجات منجمد هم می‌توانید استفاده کنید تقریبا نیمه آماده و از قبل پوست کنده هستند و به اندازه‌ نیازتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در مورد انواع گوشت و مرغ نیز در نظر داشته باشید که اگر برای چند نفر در سنین مختلف آشپزی می‌کنید همیشه لطیف‌ترین قسمت‌ها (مثل سینه مرغ) را برای کودکتان کنار بگذارید. در‌این‌صورت همه افراد خانواده از غذایشان لذت می‌برند.

پیشنهاد نهایی: نیازی نیست به پوره‌ها و کمپوت‌هایی که خودتان بصورت خانگی درست می‌کنید نمک و شکر اضافه کنید.طبیعت بهتر از شما می‌داند.نمک و شکری که به‌صورت طبیعی در انواع میوه و سبزیجات وجود دارند برای اندام‌های آسیب‌پذیر کودک شما مناسب و کافی هستند.در پایان لازم به ذکر است در صورتی که زمان و علاقه‌اش را داشته باشید، درست کردن غذا برای فرزندتان آن قدرها هم سخت و پیچیده نیست. فراموش نکنید که آشپزی باید سرگرم‌کننده و جالب باشد و  فرزند شما نیز از تماشای کار کردن شما در آشپزخانه لذت خواهد برد.

 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.