صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته بیست و دوم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته بیست و دوم بارداری

اگر می‌توانستید داخل رحم خود را ببینید، فرزند خود را در‌حال مکیدن انگشت شستش مشاهده می‌کردید، واکنش مکیدن در او بهتر و کامل‌تر شده است. در واقع طبیعت او را برای شیر خوردن در زمان تولد آماده می‌کند. درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته بیست و دوم بارداری

رنگ چشم فرزند شما حدوداً در هفته بیست و دوم بارداری تعیین می‌شود: عنبیه چشم او با این‌که چشمانش بسته است، در حال تشکیل رنگدانه است. اما تا چند هفته بعد از تولد او، رنگ چشمانش قابل تشخیص نیست. رنگ چشم بسیاری از نوزادها در ابتدای تولد آبی به نظر می‌رسد، اما رنگ واقعی چشمان چند هفته بعد ظاهر خواهد شد. پوست او بسیار چروک‌خورده به نظر می‌رسد، با این‌‌حال ضخیم‌تر شده و نسبت به قبل نازکی و شفافیت را از دست داده است. پوست او با پوششی روغنی ‌به نام "ورنیکس" پوشیده شده که توسط غدد چربی پوست، ترشح شده است. نگران نباشید، این لایه به زودی از بین خواهد رفت.

بدن مادر در هفته بیست و دوم بارداری

با بزرگتر شدن جنین، استخوان لگن شما و اطراف آن بزرگتر می‌شود. بیشترین کشیدگی و شل شدن عضلات در قسمت پشت بدن شما اتفاق می‌افتد. بسیار مهم است که تا حد ممکن صاف بنشینید و بایستید. می‌توانید با قرار دادن یک کتاب روی سر خود و حفظ تعادل آن، تمرین کنید. اجازه ندهید که حین راه‌‌ رفتن لگن شما به جلو متمایل شود. می‌توانید برای حفظ حالت صاف بودن، زمانی که  برای مدت طولانی نشسته‌اید کوسن کوچکی را در پشت خود قرار دهید. این دقیقاً زمانی است که باید مراقب حالت نشستن یا ایستادن خود باشید: در آینده متوجه فواید این تمرین‌ها برای کمرتان خواهید شد.

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری

نشاسته‌ها را از غذای خود حذف نکنید. برخلاف باور عموم، آن‌ها شما را چاق نمی‌کنند. این کربوهیدرات‌های "دیرسوز" باعث می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی کنید و از ویار برای شکر و شیرینی می‌کاهند. نشاسته به شما انرژی نیز می‌دهد که برای شما و فرزند در حال رشد شما ضروری است. اگر به شما توصیه شده‌ است که وزن خود را کنترل کنید، علاوه بر توجه به روش پخت، باید به مقدار آن‌ها نیز توجه کنید.توجه داشته‌ باشید که نشاسته توام با چربی یا کره نباشد. غذاهای دارای نشاسته شامل سیب‌زمینی، نان، پاستا، برنج، کینوآ، سمولینا و همچنین حبوبات (دانه‌های عدس، لوبیا و...) هستند. غلات کامل دارای بیشترین میزان نشاسته و همچنین گزینه بهتری برای دریافت آن هستند.

راهکارها

برای بسیاری از خانم‌ها سؤال است که آیا در دوران بارداری وزن آن‌ها مناسب است، اضافه‌وزن دارند یا دچار کمبود وزن هستند. اضافه کردن وزن نسبت به هر شخص متفاوت است. بنابر‌این تنها پزشک شما می‌تواند سالم‌ترین راه را به شما توصیه کند، توصیه‌های عمومی حاکی از این است که در طول دوره بارداری بین ۵.۵ تا ۸ کیلوگرم به وزن نرمال در پیش از بارداری اضافه می‌شود. اضافه‌وزن شما اگر طبق معیارهای زیر باشد، طبیعی خواهد بود: شما حدود ۴۵۰ تا ۶۸۰ گرم در چهار ماه اول اضافه خواهید کرد و تا پایان ماه ششم  ۲.۲ تا ۲.۷ کیلوگرم دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد. در سه ماه پایانی بین ۲.۷ تا ۴.۵ کیلوگرم با روندی حدود ۵۰۰ گرم در هفته، اضافه خواهد شد. اما مثل همیشه به‌ خاطر داشته باشید که این امر در هر شخصی متفاوت با دیگری است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.