صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته بیست و یکم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته بیست و یکم بارداری

وزن فرزند شما در این هفته حدود ۴۰۰ گرم است و او هنوز جای زیادی برای رشد کردن در شکم شما دارد. او دوست دارد زمانی که بیدار است از این فضا استفاده کند.

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته بیست و یکم بارداری

فرزند شما فعلاً نیازی به استفاده از حواس بویایی و چشایی ندارد، چراکه شما این کار را برای او انجام می‌دهید! حس بویایی و چشایی فرزند شما در این هفته در حال رشد است. حواس چشایی و بویایی او از طریق مایع آمنیوتیک شما تحریک می‌شوند. مولکول‌های بو با غذایی که می‌خورید یا بوی محیط اطراف به‌واسطه مایع آمنیوتیک به او منتقل می‌شود! بنابراین، فرزند شما در زمان تولد با بوی پوست شما، بوی شیر، طعم شیرینی (به دلیل این‌که مایع آمنیوتیک کمی شیرین است) آشنا خواهد شد و حتی بعدتر با غذاهایی که در اواخر دوره بارداری خواهید خورد، نیز آشنا می‌شود. به‌زودی مغز او به اندازه‌ای بالغ می‌شود که این تجربه‌ها و حواس بویایی و چشایی را به‌خاطر بسپارد. به عنوان مثال اگر به غذاهای مدیترانه‌ای با سیر و ادویه علاقه دارید، او از همین حالا در رحم با سلیقه غذایی شما آشنا خواهد شد.

بدن مادر در هفته بیست و یکم بارداری

آیا تا‌به حال حس کرده‌اید که یقه شما در حال تنگ‌تر شدن است؟ ضخیم شدن گردن در دوران بارداری، طبیعی است. به این دلیل که غده تیروئید همزمان با شکم و سینه شما بزرگ‌تر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است نتوانید دکمه یقه پیراهن خود را ببندید. اما این امر مانند سایر موارد در دوران بارداری برای هر فرد متفاوت است و در آینده‌ای نزدیک پایان ‌می‌یابد؛ دقیقاً حدود ۱۸ هفته دیگر!

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری

سلامتی شما شاید نیاز به کمی تغییر در رژیم غذایی نیاز داشته باشد. آیا نوعی سنگینی در پاهای خود احساس می‌کنید؟ اگر در فصل تابستان به‌‌‌ سر می‌برید یا آپارتمان یا دفتر کار شما بسیار گرم است، این سنگینی می‌تواند مربوط به گردش خون ضعیف در رگ‌ها باشد. با نوشیدن مقادیر بالای آب شروع کنید (۱.۵ تا ۲ لیتر در روز). روزانه نیم ساعت پیاده‌روی کنید، از کفش مناسب برای حفظ هماهنگی در عضلات پا استفاده کنید. همچنین سعی کنید موقع خواب، پاهای خود را کمی بالاتر از سطح تخت، در سمت چپ خود قرار دهید تا فشار ناشی از وزن فرزندتان را کاهش دهید و فشار را بر روی رگ‌های خونی بزرگ‌تر وارد کنید. همچنین می‌توانید زمانی که در حمام هستید مقداری آب سرد به پشت پاهای خود، از زانو تا پاشنه، بریزید. شاید خیلی خوشایند نباشد اما تاثیر زیادی دارد.

راهکارها

آیا اخیراً دچار سوءهاضمه شده‌اید؟ این یکی از عوارض جانبی ناخوشایند و معمول در دوره بارداری است، تغییرات هورمون موجب تنبلی قسمت فوقانی شکم می‌شود. این امر باعث می‌شود که اسید معده راحت‌تر از همیشه به مری برسد و موجب ناراحتی معده بشود. فرزند شما هرچه بزرگتر باشد، فشار بیشتری به شکم می‌آورد و درنتیجه ناراحتی معده را بیشتر می‌کند! تغییر در عادات غذایی اغلب راهی مؤثر است: به جای این‌که سه وعده غذایی کامل بخورید، آن را به پنج وعده غذایی کوچک تغییر دهید. حتماً غذا را کامل بجوید. راه‌حل دیگر برای جلوگیری از سوءهاضمه در هنگام شب این است که سر خود را بالاتر از بدن  ‌نگه دارید. در این حالت اسید به سادگی بالا نخواهد آمد. 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.