صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته هفدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته هفدهم بارداری

فرزند شما حدود ۱۵۰‌گرم وزن دارد و چهره‌اش هر روز به یک کودک واقعی شبیه‌تر می‌شود. درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته هفدهم بارداری

مثل همیشه، اتفاقات زیادی در این هفته رخ می‌دهند. اعصاب فرزند شما همزمان با رشد سیستم عصبی تکامل پیدا می‌کند. پوست او هنوز خیلی نازک و شفاف است و عروق و رگ‌های خونی کوچک آن از بیرون معلوم هستند. عروق لمسی تا هفته بیستم بارداری در سرتاسر بدن ظاهر می‌شوند. تارهای عصبی ستون ‌فقرات، به‌تدریج توسط غلاف میلین احاطه می‌شوند؛ غلافی عایق‌بندی شده که از ماده‌ای غنی از چربی ساخته‌شده و باعث انتقال بهتر پیام‌های عصبی می‌شود. روده فرزند شما به رشد خود ادامه می‌دهد و اکنون در محل دائمی خود در شکم قرارگرفته است. همه همان‌طور که باید کار خود را انجام می‌دهند.

بدن مادر در هفته هفدهم بارداری

خیلی از خانم‌های مسن داستان‌هایی راجع به افتادن دندان در طول دوره بارداری می‌گویند. یک خبر خوب: تمامی این حرف‌ها شایعات و خرافات بی‌اساس و تاریخ گذشته است. در برخی از زنان، برآمدگی شکم آشکار است. اگر خیلی لاغر هستید، یا قبلا بچه‌دار شده‌اید بیشتر احتمال دارد برآمدگی شکمتان مشخص شود. اما در غیر اینصورت، با نگاه کردن نمی‌توان به بارداری پی‌برد.اما الان دقیقا زمانی است که  شلوار و دامن تنگ‌تر می‌شوند و پوشیدن آن‌ها سخت می‌شود. مسلما هیچ خانمی از این تغییرات خوشحال نمی‌شود. بهترین راه برای کنار آمدن با این موضوع، این است که با پزشک خود برای حفظ تناسب اندام در دوران بارداری مشورت کنید. به‌خصوص که مشورت با پزشک باعث می‌شود پس از زایمان سریع‌تر تناسب‌ اندام خود را بازیابید.

تغذیه در هفته هفدهم بارداری

وجود چربی و اسیدهای چرب ضروری، در وعده‌های غذایی امری ضروری است. با این حال خطر کمبود این مواد در بعضی از ما وجود دارد. در ا‌ینجا چند راهکار کارآمد برای جذب چربی وجود دارد. اول از همه، حین پخت‌وپز، مقدار بسیار‌کمی روغن استفاده کنید. از راه‌های مختلف آشپزی استفاده کنید (بخارپز کردن، پختن در فر و ...) هر دو این‌ها به شما در کنترل جذب چربی کمک می‌کند.همچنین از روغن‌های خام "با‌کیفیت" برای سالاد خود استفاده کنید. بعضی از آن‌ها منابع غیرقابل جایگزینی از اسیدهای چرب ضروری برای شما و فرزندتان هستند. با یک حساب سرانگشتی، یک قاشق غذاخوری برای هر نفر کافی است! 

راهکارها

 دیدگاه خوبی نسبت به شیرین‌کننده‌های مصنوعی وجود ندارد. مطالعات اخیر انجام‌شده در ایتالیا و یافته‌های آن درباره آسپارتام مناقشات بسیاری به راه انداخته است. اما شواهدی در مورد اینکه مصرف (البته مصرف معتدل) آن باعث آسیب رسیدن به سلامت مادر و جنین می‌شود وجود ندارد.همچنین آژانس ایمنی سلامت غذا در فرانسه اعلام کرده است، بر اساس آخرین داده‌های اداره ایمنی غذای اروپا، آسپارتام نسبتاً ایمن است. (لطفا توجه داشته‌ باشید که قوانین را بر اساس مقررات محل سکونت خود تطبیق دهید و در نظر بگیرید)

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.