صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته دهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته دهم بارداری

شما در هفته دهم از دوران بارداری قرار دارید. هنوز ۲۹ هفته تا دیدن فرزندتان مانده است.

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته دهم بارداری

فرزند شما در حال تبدیل‌شدن به یک انسان کوچک است. بالاخره صورت او شکل طبیعی پیدا‌ کرده است، تمام اجزا سر جای خودشان قرار گرفته‌اند. سر او هنوز بسیار بزرگ است، بسیار بزرگتر از باقی اجزای بدنش و اکنون می‌تواند آن را بچرخاند. بدن او دارای عضلات بسیاری است و می‌تواند بازوها و پای خود را تکان دهد، اما نه آگاهانه.کبد با ابعاد بزرگش درون شکم او در حال تولید گلبول‌های قرمز است. مغز او به همراه سلول‌های عصبی در حال شکل گرفتن است که این سلول‌ها برای تشکیل مدارهای عصبی با سرعت زیادی در حال چند برابر شدن هستند. به طرز شگفت‌انگیزی در هفته هجدهم تعداد آن‌ها به ۱۲ تا ۱۴ میلیارد می‌رسد!  تعداد آن‌ها زمانی که مغز در سن ۱۸ سالگی به بلوغ کامل برسد پایین تر خواهد آمد.

بدن مادر در هفته دهم بارداری

 حدود نیم ساعت پیش به خاطر خوشحالی از باردار بودن در حال بالا و پایین پریدن بودید اما حالا بسیار ناراحت و نگران هستید؟ بله، حالات و خلق و خو در سه ماهه اول بارداری بسیار تغییر می‌کنند. اگر از تغییرات در خلق و حالات روانی خود رنج می‌برید، خبر خوبی برای شما داریم. این مسئله به‌زودی پایان می‌یابد. در سه ماهه دوم بارداری که در حال شروع شدن است، سطح هورمون‌ها متعادل‌تر شده و در این دوره مادران آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند.

تغذیه در هفته دهم بارداری

این هفته توجه شما‌ را به پروتئین‌های دوست‌داشتنی جلب می‌کنیم. آیا هر‌روز به مقدار کافی پروتئین دریافت می‌کنید؟ پروتئین برای شما و کودکتان ضروری است. به انتقال مواد مغذی در بدن و ساخت استخوان‌های سالم کمک می‌کند و از حفظ بافت‌های بدن و رشد سالم آن حمایت می‌کند. پروتیئن هم در حیوانات و هم در گیاهان یافت می‌شود. پروتیئن‌های حیوانی سرشار از آمینواسیدهایی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست و بنابراین در رژیم غذایی ما ضروری هستند. به غیر از دانه سویا، هیچ‌کدام از پروتئین‌های گیاهی، تمامی آمینواسیدهای ضروری را ندارند. گیاهخواران می‌توانند علاوه بر لبنیات و پروتئین موجود در تخم‌مرغ، پروتئین خود را از دانه‌های سویا و دیگر حبوبات و انواع آجیل و مغز دریافت کنند. در صورتی که گیاه‌‌خوار یا وگان هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 راهکارها

این‌طور گفته می‌شود که زنان باردار بالای ۳۵ سال نیاز به مراقبت ویژه دارند. پاسخ: نه چنین نیست. از سوی دیگر زنان بالای ۳۵ سال با ریسک بالاتری در ابتلای فرزندنشان به مشکلات کروموزومی مواجه هستند و باید معاینات تشخیصی پیش از تولد انجام دهند. این آزمایش‎ها پیش از تولد برای تشخیص سلامت جنین انجام می‌شوند.آن‌ها می‌توانند نوعی آزمایش آمنیوسنتز انجام بدهند. تصمیم انجام دادن این آزمایش مشکل است و تنها بستگی به مادر دارد. البته معمولا مشورت با دیگران و تبادل تجربیات در این زمینه نیز مفید است. همچنین مشورت کردن با متخصص زنان و زایمان نیز باعث می‌شود احساس بهتری درباره انجام این آزمایش داشته باشید. 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.