صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته سی و سوم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته سی و سوم بارداری

شش هفته تا دیدار فرزندتان باقی مانده است. شگفت‌انگیز است، اینطور نیست؟ ما هم همینطور فکر می‌کنیم.

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته سی و سوم بارداری

فرزند شما دیگر فضای کافی ندارد. خبر خوب این است که او به زودی از آن‌جا خارج می‌شود! او با قرار دادن سر خود در باریک ترین قسمت رحم، در موقعیت مناسب قرار می‌گیرد. ۹۵% از نوزاد‌ها با سر از رحم خارج می‌شوند، سر او هنگام زایمان مایل به عقب و سمت چپ خواهد بود.فرزند شما تا به حال مایع آمنیوتیک زیادی بلعیده است. روده او به تدریج با مکونیوم (مامیزه) پر می‌شود؛ ماده‌ای سبز یا سیاه رنگ و چسبناک که از ذرات و بخش‌های معلق در مایع آمنیوتیک تشکیل شده است (ذراتی مانند مواد باقیمانده‌ سلول‌ها و چربی ورنیکس). مکونیوم باعث اولین فعالیت روده فرزند شما در زمان تولد می‌شود.

بدن مادر در هفته سی و سوم بارداری

آیا شما هم آن خط بامزه که در جلوی شکم قرار دارد و به پایین می‌رود را دیده‌اید؟ در سه ماهه سوم بارداری، نوعی خط از وسط و در پایین شکم شکل می‌گیرد، طوری که انگار شکم را به دو ‌نیم تقسیم کرده است. این خط با نام خط سیاه (linea nigra) شناخته می‌شود و با افزایش رنگ‌دانه‌ها پر‌رنگ‌ تر می‌شود. چند هفته بعد نیز به طور کامل ناپدید می شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از این‌که ناپدید شود، تعدادی عکس از آن بگیرید!تغییر بعدی این است که رحم به ‌فضای بیشتری نیاز پیدا می‌کند، در‌نتیجه به آرامی به ناف فشار می‌آورد. برای بسیاری از خانم‌ها این امر ناخوشایند است، چراکه پوست لطیف ناف با‌ لباس برخورد و اصطکاک پیدا می‌کند. یک قطره روغن مخصوص برای ناحیه ناف شما می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. خبر خوب دیگر این است که پس از زایمان ناف به حالت طبیعی خود باز‌می‌گردد.

تغذیه در هفته سی و سوم بارداری

اگر به اضافه وزن بالا دچار شده‌اید و احساس خجالت می‌کنید، شاید بخواهید وزن خود را کم کنید. برای شما و فرزندتان بسیار مهم است که در سه ماهه سوم بارداری به مقدار کافی وزن اضافه کنید. با‌این‌حال اگر افزایش وزن هفتگی بیش از ۴۵۰ گرم باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. اضافه کردن بیش از حد وزن در هفته‌های پایانی بارداری ممکن است باعث فشارخون بالا بشود.تنها پزشک می‌تواند بهترین راهکار را برای شما تشخیص دهد. رژیم گرفتن در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک، به هیچ وجه ایده خوبی نیست.

راهکارها

حدود ۸ ماهگی، برخی از خانم‌ها نوعی گرفتگی و انقباض را گزارش می‌کنند. این انقباضات نه تنها محتمل هستند، بلکه درست به‌موقع رخ می‌دهند. آنچه که احساس می کنید یا احساس خواهید کرد (مانند بسیاری از زنان در سه ماه سوم بارداری)، انقباضات غیرواقعی (برکستون هیکس) نامیده می‌شود که هر بار تنها حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. این به معنی زایمان زودرس نیست. این انقباضات راه هوشمندانه بدن شما برای آماده‌ کردن رحم برای زایمان است. این انقباضات مسئول "زایمان کاذب" هستند. بهتر است تنها برای اطمینان حاصل کردن از این که همه چیز رو به راه است، گرفتگی‌ها و انقباض‌ها را همیشه به پزشک خود گزارش کنید. 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.