صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته هجدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری اتفاقات بسیاری به‌سرعت در حال رخ دادن هستند؛ از تکثیر سریع سلول‌های عصبی گرفته تا شکل‌گیری اثر‌انگشت‌ها.

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته هجدهم بارداری

یکی از شگفتی‌های دوران بارداری این است که تا پایان هفته هجدهم بارداری تعداد سلول‌های عصبی فرزند شما به ۱۲ تا ۱۴ میلیارد می‌رسد. قلب او به اندازه‌ای بزرگ شده که تعداد ضربان‌‌های آن با استفاده از گوشی پزشکی روی شکم شنیده می‌شود. عضلات نیز در حال قوی‌تر شدن هستند و حرکات جنین نیز پرقدرت شده‌اند. پس اگر تاکنون متوجه حرکات فرزند خود نشده‌اید، به زودی آن را حس خواهید کرد. همه‌ اینها به طبیعت کودک شما بستگی دارد. دستان او نیز در حال رشد هستند، انگشتان او در حال ساخت ناخن هستند و اثر‌انگشت او در حال پدیدار شدن است.

بدن مادر در هفته هجدهم بارداری

بسیار باورنکردنی است که شکم خود را نوازش دهید و بدانید که انسانی درون آن در حال رشد است. زمانی که به فرزندتان فکر می‌کنید - که وقتی می‌خندد چه شکلی می‌شود - خیلی شگفت‌انگیز است، این‌طور نیست؟ شاید جنسیت کودک خود را بدانید. شاید دوست دارید تا زمان تولد فرزندتان صبر کنید تا جنسیت او را بفهمید. به هر حال، زمان انجام دومین سونوگرافی رسیده است. این‌بار پزشک شما می‌تواند تکامل  فرزندتان را تایید کرده و جنسیت او را نیز تشخیص بدهد. اگر دوست داشتید جنسیت کودک را بدانید و هنوز چیزی مشخص نبود، نا امید نشوید. فرزند شما باید به صورت درست در جای خود قرار بگیرد، در غیر این صورت حتی خبره‌ترین متخصص زنان و زایمان هم نمی‌تواند به خوبی چیزی را تشخیص دهد.

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

متاسفانه، بارداری می‌تواند عملکرد طبیعی روده را تحت تأثیر قرار دهد. باز هم تأکید می‌کنیم: رژیم غذایی پر از فیبر می‌تواند کمک بسیاری به این موضوع کند. سبزیجات تازه یا پخته شده، میوه‌ها و غلات کامل معجزه می‌کنند. با این‌ ‌حال مراقب مصرف نان با غلات کامل یا سبوس باشید، مصرف زیاد آن می‌تواند در عملکرد روده‌ها اختلال ایجاد کند. به میزان کافی آب بنوشید ( ۲ لیتر آب در روز ) تا دفعتان راحت‌تر شود.روز خود را با یک لیوان آب یا آب پرتقال یا آب انگور تازه و دارای پالپ شروع کنید. آلو را در طول شب برای نرم شدن بخیسانید و برای صبحانه با ماست از آن لذت ببرید؛ این ترکیب هیچگونه اختلالی ایجاد نمی‌کند، ملینی ایمن است و به رفع تنبلی روده‌ها کمک می‌کند. اگر علی‌رغم استفاده از این راهکارها، مشکلات شما ادامه پیدا کرد، با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه از ملین‌ها استفاده نکنید.

راهکارها

توصیه می‌شود که مقدار زیادی غذای حاوی کلسیم بخورید تا استخوان‌های شما و فرزندتان تقویت شوند، اما اگر دچار عدم تحمل لاکتوز بشوید چه می‌کنید؟ تنها باید خلاقیت بیشتری در بر‌طرف کردن نیازهای خود به‌ کار ببرید. بسیاری از افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌توانند پنیر یا ماست بخورند (مقدار زیادی از لاکتوز شیر در زمان فرآوری این محصولات از بین می‌رود و با تخمیر لاکتیک اسید متابولیزه می‌شود) همچنین شیرهای کم لاکتوز نیز موجود هستند. علاوه بر محصولات لبنی، سبزیجات پر‌ رنگ و دارای برگ و حبوبات نیز منبعی غنی از کلسیم هستند.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.