صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته دوازدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته دوازدهم بارداری

به‌ پایان سه ماهه نخست بارداری نزدیک می‌شویم.

تبریک می‌گوییم!

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته دوازدهم بارداری

حالا که سه ماهه اول بارداری رو به ‌پایان است، می‌توانید صورت فرزند خود را ببینید... و واقعا چه صورت زیبایی دارد! مغز استخوان او به‌اندازه‌ای به بلوغ رسیده که می‌تواند گلبول قرمز تولید کند، و از این پس نیز مسئولیت این کار را از کبد تحویل می‌گیرد و تولید گلبول قرمز را خودش انجام می‌دهد.

این نقش در تمام طول زندگی ادامه خواهد داشت. اگر فرزند شما پسر است، آلت تناسلی او در سونوگرافی معلوم خواهد بود. اگر می‌خواهید تا زمان زایمان صبر کنید تا بفهمید صاحب دختر هستید یا پسر، می‌توانید از پزشک خود بخواهید هنگام سونوگرافی جنسیت جنین را به شما نگوید.

بدن مادر در هفته دوازدهم بارداری

خبر خوب، پایان سه ماهه اول بارداری دقیقا زمانی است که اکثر خانم‌های باردار دیگر دچار تهوع شبانه نمی‌شوند. خبر خوب دوم، اگر به‌شدت مشتاق حس کردن حرکات فرزند خود هستید؛  این اتفاق عموماً در چهارمین ماه بارداری می‌افتد.

اگر به این زودی‌ها تکان خوردن فرزند خود را حس نکردید، نگران نباشید، به‌خصوص اگر اولین بار است که باردار شده‌اید. ممکن است که ندانید این حرکات چه‌طور حس می‌شوند. حرکات معمولاً خیلی شدید نیستند. معمولاً آن‌ها را به‌صورت بسیار خفیف و سبک شبیه تکان خوردن بال‌های پروانه حس می‌کنید. زمانی که این حرکات را احساس کردید ‌می‌توانید شکم خود را برای جواب سلام لمس کنید!

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

غذاهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند مواد مغذی لازم را برای رشد مغز فرزند شما تأمین کنند. ویتامین B معمولاً در مخمر ماءالشعیر یا جوانه گندم، ماهی و تخم ماکیان پیدا می‌شود. فولیک اسید که نقش مهمی در دوران بارداری دارد، نیز در سبزیجات دارای برگ سبز پیدا می‌شود.

می‌توانید اسید های چرب ضروری را در ماهی‌های چرب، روغن کلزا یا گردو پیدا کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تمامی غذاهای مناسب را برنامه غذایی خود قرار داده‌اید.

راهکارها

برای بسیاری از خانم‌های باردار سؤال است که اگر در دوران بارداری دچار بیماری شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ سرماخوردگی یا ناراحتی معده معمولاً تاثیری روی جنین ندارند. اما مهم است که متخصص زنان را درباره هر نوع بیماری که به آن دچار هستید، آگاه بسازید. آن‌ها به خوبی می‌دانند که چه نوع دارو یا درمانی بدون این‌که به جنین آسیب برسد، مناسب مادران است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.