صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته پنجم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته پنجم بارداری

اگرچه فرزند شما الآن به ‌اندازه یک نخود است، اما خیلی سریع رشد می‌کند.

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته پنجم بارداری

با نگاه کردن مشخص نیست، اما مغز فرزند شما به‌سرعت با ظهور دو نیم کره مغز که بعداً کل مغز را تشکیل خواهند داد، در حال شکل گرفتن است. اندام‌های حسی نیز، به همراه طرح کلی چشم‌ها و گوش‌ها و همچنین شکل اولیه دماغ و دهان در حال شکل ‌گرفتن هستند.همچنین صورت او. به طرز شگفت‌انگیزی، ریه‌ها و سیستم گوارشی نیز به‌تدریج در حال شکل گرفتن هستند. قلب کودک شما هم به اندازه‌ای رشد کرده است که کم‌کم قابل تشخیص می‌شود – اگر در این مرحله سونوگرافی انجام دهید، قطعاً قلب در حال تپش او را خواهید دید!  این موجود کوچک درون رحم شما آهسته اما پیوسته در حال شکل گرفتن است.

بدن مادر در هفته پنجم بارداری

هم‌اکنون در هفته پنجم بارداری ممکن است احساس کنید که چیزی تغییر کرده است. بسیاری از خانم‌ها می‌توانند آن را، حتی در این مرحله آغازین احساس کنند. ممکن است بیش‌ از ‌پیش تندمزاج و حساس شوید. این امر به‌‌ دلیل تغییرات هورمونی است که نه تنها حالات روانی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه موجب ایجاد علائم فیزیکی مشخصی نیز می‌شود.در قسمت سینه‌ها احساس پر بودن می‌کنید، و برخی از خانم‌ها نیز، به دلیل افزایش فشار‌خون، در ناحیه لگن احساس درد خفیف یا کشیدگی می‌کنند.  تمامی این حالات نیز جزئی از فرآیند بارداری و کاملا طبیعی هستند.

تغذیه در هفته پنجم بارداری

ممکن است احساس تهوع کنید. بله متاسفانه احساس تهوع صبحگاهی، تنها به صبح محدود نمی‌شود. متاسفانه تهوع دوران بارداری، از گام‌های اساسی بدن برای تطبیق با تغییراتی است که درون آن اتفاق می‌افتد. اما برای کاهش این امر راه‌حل‌هایی هم وجود دارد. اول از همه سعی کنید که صبحانه را از وعده‌های غذایی خود حذف نکنید.

 خوردن صبحانه، کربوهیدرات‌های لازم را برای شما تأمین می‌کند تا روز خود را به‌ خوبی آغاز کنید و ممکن است کمی حالت تهوع شما را نیز کم‌تر کند. همچنین می‌توانید وعده‌های غذایی خود را تقسیم کنید. می‌توانید علاوه‌ بر سه وعده غذایی اصلی، میان وعده‌هایی را برای اواسط صبح یا بعد‌از‌ظهر در نظر بگیرید. درضمن، اصلاً نگران کاهش وزن به‌‌خاطر تهوع در اوایل دوره بارداری هم نباشید.

این حالت موقتی است. و مورد آخر که باید به خاطر بسپارید؛ به مقدار کافی آب بنوشید تا آب مورد نیاز بدنتان تأمین شود.

راهکارها

از کجا می‌توان مطمئن شوید که واقعا باردار هستید؟ یکی از قدیمی‌ترین علائم بارداری تأخیر در دوره قاعدگی است. در هفته پنجم، تست بارداری با اطمینان کامل معلوم می‌کند که آیا کودکی در راه است یا خیر. اما در هر صورت حتما به پزشک خود مراجعه کنید.   هرچه زودتر، بهتر! نه تنها به ‌خاطر این‌که به شما اطمینان می‌بخشد، بلکه موجب کاهش احتمال بروز پیچیدگی‌های مربوط به این دوران نیز می‌شود. به‌عنوان مثال، پزشک شما می‌تواند تعیین کند که تخمک باروری شده به درستی در دیواره رحم کاشته شده است یا خیر. همچنین تاریخ موردنظر تولد را نیز می‌توان حساب کرد، که این امر برای برنامه‌ریزی‌های آینده می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.