صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته بیست و سوم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته بیست و سوم بارداری

فرزند شما از فرق سر تا انگشتان پا حدود ۲۹ سانتی‌متر طول دارد و وزن او به ۵۵۰ گرم می‌رسد. شما ۱۶ هفته تا پایان بارداری فرصت دارید.

درباره این ‌هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته بیست و سوم بارداری

جنسیت فرزند شما حالا قابل‌ تشخیص است. اگر فرزند شما دختر باشد، چند هفته‌ای است که تخمدان‌‌هایش تشکیل شده و دیگر گودی آلت تناسلی او تشکیل شده است. اگر فرزند شما پسر باشد، دارای آلت تناسلی و پروستات است. بیضه های او با این‌که در دومین ماه از بارداری شکل ‌گرفته‌اند، هنوز هم در بالای شکم قرار دارند. نترسید، وقتش که برسد بیضه‌ها پایین ‌می‌آیند. خواه قبل از تولد و خواه در طی ماه‌های اولیه. یک تغییر هیجان‌انگیز دیگر این است که سلول‌های عصبی مغز کودک در بخشی به نام ماده خاکستری پخش شده‌اند.

بدن مادر در هفته بیست و سوم بارداری

حمام‌های طولانی‌مدت در دوران بارداری می‌توانند برای شما آرامبخش و خوشایند باشد، اما از سوی دیگر می‌توانند تاثیرات ناخواسته در ایجاد انقباض داشته‌ باشند. پس بهتر است در آن افراط نکنید. آب حمام هم نباید خیلی داغ باشد. علاوه‌بر‌این فشار‌خون شما هم می‌تواند کمی بی‌ثبات باشد. بنابراین بهتر است زمانی دوش بگیرید که کسی در خانه باشد، تا درصورتی‌که به کمک یا چیزی نیاز داشتید، شما را یاری کند.

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

به ‌قول ‌معروف نمک به زخم خود نپاشید. ما معمولا به مقدار زیاد از نمک برای گوشت، نگهداری مواد، کیک، چیپس و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌کنیم. ما معمولاً ۲ یا ۳ برابر بیشتر از نیاز بدن نمک مصرف می‌کنیم. بنابراین ممکن است شنیده باشید که باید مراقب مصرف نمک باشیم. البته حذف نمک از وعده غذایی ایده خوبی نیست. سدیم عنصری ضروری برای ایجاد تعادل در آب بدن است. هورمون‌های دوران بارداری می‌تواند در این تعادل، اختلال ایجاد کند و نیاز به مقادیر مناسب سدیم برای اثربخشی و جذب آب کافی دارد.

کمی نمک مناسب است، آن هم نه هر روز (در غیر اینصورت دچار ورم پا یا فشارخون می‌شوید). اگر هرگونه سؤال یا تردیدی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

راهکارها

بسیار مهم است که همسر خود را در امور خود مشارکت بدهید. بخصوص الان که بارداری در حال ورود به سه‌ ماهه پایانی است. به همراه همسرتان به متخصص زایمان مراجعه کنید یا به جلسات آموزشی بروید. اتاق کودک را از قبل مشخص کنید و با همسرتان به کلاس‌های قبل از بارداری بروید. بهتر است که شما و همسرتان قبل از زایمان اوقاتی خوش و ایمن داشته باشید. در حال حاضر نیاز به مراقبت از کودک ندارید و شکم شما هنوز قابل ‌کنترل است. پس وقت بیشتری را با همسر خود در سینما یا رستوران بگذرانید، حتی با یکدیگر آشپزی کنید. هر کاری که شما‌ را به هم نزدیکتر می‌کند. 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.